Jak opisać wydruk z tachografu? Wszystko co powinieneś wiedzieć, by zrobić to rzetelnie i uniknąć kary

  • Każdy, kto chce być zawodowym kierowcą lub już nim jest, powinien wiedzieć nie tylko, co to jest tachograf, ale także znać wszystkie zagadnienia z nim związane. Zwłaszcza, że tachograf to urządzenie, którego obsługa jest bardzo istotnym elementem w życiu każdego czynnego zawodowego kierowcy. Osoba, która przechodzi szkolenie z obsługi tego urządzenia, również powinna wiedzieć, jak opisać wydruk z tachografu, by uniknąć kary.

Czym zatem jest tachograf i w jakim celu został stworzony?

 

Tachograf to urządzenie, które rejestruje funkcjonowanie pojazdu, w tym zapisy prędkościomierza. Urządzenie rejestruje zatem przejechaną przez pojazd drogę, jego chwilową prędkość, a także aktywność kierowcy, to jest okresy jego jazdy, dyżuru (oczekiwania), odpoczynku, czy innej pracy. Wiele krajów, mając na względzie szczególne bezpieczeństwo na drogach, wprowadziło ograniczenia dotyczące czasu pracy kierowców. Dotyczą one m.in. takich kategorii pojazdów jak autobusy czy ciężarówki. To właśnie do egzekwowania tego typu restrykcji pomocny jest tachograf, a jego zapisy służą do oceny czasu pracy kierowcy.

 

Wydruki z tachografu cyfrowego mogą wykonywać kierowcy, pracodawcy, kierownicy serwisu czy inspektorzy w trakcie kontroli.

 

Kiedy najczęściej tworzone są wydruki?

 

  • gdy chcemy skorzystać z ART. 12/561/2006 WE;
  • gdy karta kierowcy uległa uszkodzeniu;
  • w trakcie kontroli ITD;

 

Tachograf umożliwia przygotowanie wielu rodzajów wydruków, a każdy zawiera odpowiedni zestaw informacji. Zatem – jak opisać wydruk z tachografu prawidłowo i co zrobić, kiedy przekroczysz czas jazdy?

 

Jak opisać wydruk z tachografu? Jak uniknąć kary za naruszenie przepisów?

 

Przede wszystkim należy dokładnie znać przepisy i umiejętnie je zastosować. Gdy znasz regulacje dotyczące czasu pracy kierowcy, czasu jazdy, postojów, odpoczynków i znasz się dobrze na obsłudze tachografu, zrobienie i rzetelne opisanie wydruku z tachografu nie przysporzy kłopotów. Zdarzają się jednak sytuacje nieprzewidziane, które niestety skutkować mogą naruszeniem przepisów i prawa. Co w takiej sytuacji najlepiej zrobić?

 

Należy zastosować artykuł 12 z rozporządzenia WE/561/2006, który mówi, że w pewnych przypadkach i określonych warunkach można odstąpić od przestrzegania przepisów. Znając jego treść, w prosty sposób znajdziesz potwierdzenie, że to co opiszesz na wydruku z tachografu, jest prawdą, mającą oparcie w konkretnym artykule. Trudność przysporzyć może jednak jego odpowiednie zastosowanie.

 

Gdzie i jak zastosować ART. 12/561/2006 WE?

 

Na rewersie wydruku z tachografu cyfrowego należy napisać: „ART. 12/561/2006 WE”. Następnie szczegółowo opisać zaistniałą sytuację a także powód, który był przyczyną naruszenia przepisów. Jeśli korzystasz z tachografu analogowego, to opisz wydarzenie na odwrocie tarczki. Natomiast jeśli posiadasz tachograf cyfrowy, to należy zrobić wydruk z tego urządzenia. Na jego odwrocie jest wolne miejsce, aby nanieść swoje wyjaśniania.

 

Co należy napisać na odwrocie wydruku z tachografu?

 

Na odwrocie tego wydruku piszemy konkrety – jaka sytuacja zaistniała, kiedy, gdzie, o której godzinie oraz co musiałeś zrobić, jakie wykroczenie popełniłeś i z jakiej przyczyny. Zrób to w rzetelny i dokładny sposób. I pamiętaj by dopisać: „ART. 12/561/2006 WE”. Skrót ,,WE” oznacza, iż przepis obejmuje wszystkie kraje należące do Wspólnoty Europejskiej.

 

Pamiętaj! Warunkiem koniecznym jest Twój podpis na wydruku oraz by opisana z tyłu sytuacja nie zagrażała bezpieczeństwu drogowemu. Jeżeli czas jazdy został przekroczony np. o 5 min, można zastosować obowiązujący artykuł. Trudne natomiast do zaakceptowania byłoby prowadzenie pojazdu przez 12 godzin, bez żadnej przerwy.

 

Jak zatem poprawnie dokonać opisu wydruku z tachografu?

 

Inspektorzy podczas kontroli, sprawdzając opisy wydruków z tachografu, wymagają od kierowców pełnego i wiarygodnego opisu sytuacji i konkretnych informacji, np.:

 

  • wykroczenie powstało w celu dotarcia do odpowiedniego miejsca postoju;
  • naruszenie powstało dla zabezpieczenia mienia, pojazdu lub osób (także kierowcy);
  • naruszenie powstało z jakiejś konkretnej przyczyny. Kierujący pojazdem, zawsze tę przyczynę MUSI podać, np.: korek na drodze, złe warunki drogowe, brak wolnego miejsca na parkingu, wypadek drogowy, opóźnienia na rozładunku itp.;

 

Nie wiesz, jak opisać wydruk z tachografu, jeśli przekroczyłeś jakąkolwiek normę i masz jakiekolwiek naruszenie? Poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki:

 

  1. Natychmiast po powstaniu naruszenia ZRÓB wydruk z tachografu cyfrowego. Nie zwlekaj z tym na koniec dnia. Może się tak zdarzyć, że wieczorem trafisz na kontrolę drogową, a bez przygotowanego wydruku z odpowiednim opisem, nałożona zostanie na Ciebie kara.
  2. Na odwrocie tego wydruku napisz dokładnie i ze szczegółami co się stało, datę zdarzenia, miejsce zdarzenia oraz formę i powód przekroczenia przepisów.
  3. Napisz adnotację: ART. 12/561/2006 WE. Dzięki temu inspektor zagraniczny dokonujący kontroli, widząc adnotację artykułu, będzie wiedział na co się powołujesz, mimo braku znajomości języka.
  4. Pamiętaj o podpisie na wydruku!

Zobacz film na YouTube

Kup nagranie z webinaru – Jak opisywać naruszenia kierowców w Pakiecie Mobilności i bez – przykłady z programu 4Trans

Wpisz czego szukasz

Komentarze

Dodaj komentarz

Copyright © 2021 Akademiaczasupracy.pl Sp. z o.o

kontakt@akademiaczasupracy.pl

Polityka Prywatności