Blog - Akademia czasu pracy

Czas przerwać łańcuch niewiedzy – rusza VI Akademia Czasu Pracy Kierowców

Wyzwań, przed którymi stoi branża transportowa, jest coraz więcej. Meandry zmieniających się przepisów zarówno dotyczących transportu, jak i samej pracy kierowców czy delegacji, wprowadzają niepokój u wielu przewoźników. Dlaczego? Bo presja jest coraz większa. Każdy błąd może kosztować słono, a w czasach tak trudnych, konsekwencji – w tych finansowych – powinniśmy unikać szczególnie. Jak to zrobić?  […] Czytaj więcej

Jak liczyć czas pracy kierowców – praktyczne przykłady

Czas pracy kierowców definiują regulacje prawne m.in Ustawy z 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, oraz Rozporządzenia 561/2006/WE z dnia 15 marca 2006. Niestety bardzo często kierowcy próbują nagiąć przepisy, interpretując je na własny sposób. W tym artykule przeanalizujemy jak poprawnie interpretować czas pracy kierowców.    Przykład 1 […] Czytaj więcej

Czy pliki z kart kierowców wystarczą jako ewidencja czasu pracy dla transportu na potrzeby własne?

Od maja 2022 r. firmy transportowe, które wykonują przewozy na potrzeby własne, zobowiązane są do prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców. Czy tak się dzieje? Z naszych obserwacji wynika, że niekoniecznie. Wiele przedsiębiorstw nie prowadzi właściwie ewidencji czasu pracy, a to poważne naruszenie! Podpowiadamy, jak rzetelnie prowadzić taką dokumentację w najprostszy sposób!  Zarówno w firmach transportowych […] Czytaj więcej

Ewidencja czasu pracy zatrudnionych kierowców – jak należy ją prowadzić? Podpowiadamy

Każdy właściciel firmy transportowej jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców, którzy wykonują dla niego przewóz drogowy. Jest to regulowane przez przepisy prawa i wymaga przede wszystkim systematyczności, wiedzy i precyzji. Przedsiębiorcy nawiązują współpracę z kierowcami samozatrudnionymi i w oparciu o różne umowy cywilnoprawne. Kierowcy mogą też pozostawać w stosunku pracy z właścicielem firmy. […] Czytaj więcej

Transport na potrzeby własne w pigułce – co musisz o nim wiedzieć? Wyjaśniamy

Przedsiębiorca ma prawo prowadzić swoją działalność gospodarczą wielotorowo. Nierzadko zdarza się jednak, że chce skorzystać z możliwości dowiezienia pracowników lub sprzętu do miejsca wykonywania pracy. Wówczas realizuje tzw. niezarobkowy przewóz na potrzeby własne. Taka forma transportu funkcjonuje zazwyczaj jako dodatek do głównej formy działalności. Aby móc go zrealizować, należy jednak spełniać określone wymagania. Co musisz […] Czytaj więcej

Kierowców delegowanych NIE zgłaszamy do systemu IMI. No to gdzie?

W ramach Pakietu Mobilności nastąpiła zmiana w kwestiach delegowania kierowców międzynarodowych do pracy na terytorium innych krajów UE. Wszyscy ogłaszali, że kierowców należy delegować w systemie IMI. Teraz jednak okazuje się, że używanie skrótowej nazwy „system IMI” jest błędne i często mylące. Zgłosił się do nas Krajowy Koordynator Systemu IMI – Wydział Polityki Gospodarczej Unii […] Czytaj więcej

Rozwój firmy transportowej – co zrobić, by osiągnąć sukces? Wyjaśniamy

Transport należy do najważniejszych gałęzi gospodarki i od lat dynamicznie się rozwija. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców rozpoczyna działalność związaną z przewozem – to przedsięwzięcie może być opłacalne. Nie da się jednak ukryć, że należy liczyć się z dość dużą konkurencją na rynku. Założenie podmiotu gospodarczego to pierwszy krok – kluczowe znaczenie ma […] Czytaj więcej

Kiedy można nie rejestrować czasu pracy w tachografie – Tryb OUT

Tryb OUT w tachografie to procedura oznaczenia sytuacji wyłączenia danego przejazdu z przepisów dotyczących przewozu drogowego lub rzeczy. Prawidłową procedurę korzystania z trybu OUT określa Rozporządzenie nr 561/2006, 165/2014 oraz umowa AETR Kiedy można stosować tryb OUT w tachografie? Z przepisów ustawy zostały wyłączone niektóre firmy, które realizują specyficzne i niestandardowe przewozy. Do takich wyjątków […] Czytaj więcej

Tymczasowe odstępstwa od czasu pracy kierowców od 12 sierpnia 2022 roku do 30 września 2022 roku

Ministerstwo Infrastruktury w oficjalnym komunikacji ogłosiło, że w okresie od 12 sierpnia 2022 roku do 30 września 2022 roku będą obowiązywały tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu. Decyzja o ich wprowadzeniu została podjęta w związku z nadzwyczajną sytuacją spowodowaną wojną na Ukrainie, pakietem sankcji Unii Europejskiej wobec Rosji i Białorusi oraz koniecznością […] Czytaj więcej

Naczepy i przyczepy też trzeba ściągać do kraju, udowadniając powrót co 8 tygodni

Komisja Europejska wypowiedziała się w sprawie obowiązku ściągania pojazdu do kraju zarejestrowania w kontekście reguły 8 tygodni. Okazuje się, że obowiązek ściągania pojazdu do kraju dotyczy nie tylko ciągników i samochodów ciężarowych, ale także przyczep i naczep. Jakie dokładnie pojazdy podlegają regule 8 tygodni? Zasada ta dotyczy: pojazdów silnikowych lub zespołów pojazdów wykorzystywanych do międzynarodowego […] Czytaj więcej