
Każdy, kto chce być zawodowym kierowcą lub już nim jest, powinien wiedzieć nie tylko, co to jest tachograf, ale także znać wszystkie zagadnienia z nim związane. Zwłaszcza, że tachograf to urządzenie, którego obsługa jest bardzo istotnym elementem w życiu każdego czynnego zawodowego kierowcy. Osoba, która przechodzi szkolenie z obsługi tego urządzenia, również powinna wiedzieć, jak opisać wydruk z tachografu, by uniknąć kary.
Tachograf to urządzenie, które rejestruje funkcjonowanie pojazdu, w tym zapisy prędkościomierza. Urządzenie rejestruje zatem przejechaną przez pojazd drogę, jego chwilową prędkość, a także aktywność kierowcy, to jest okresy jego jazdy, dyżuru (oczekiwania), odpoczynku, czy innej pracy. Wiele krajów, mając na względzie szczególne bezpieczeństwo na drogach, wprowadziło ograniczenia dotyczące czasu pracy kierowców. Dotyczą one m.in. takich kategorii pojazdów jak autobusy czy ciężarówki. To właśnie do egzekwowania tego typu restrykcji pomocny jest tachograf, a jego zapisy służą do oceny czasu pracy kierowcy.
Wydruki z tachografu cyfrowego mogą wykonywać kierowcy, pracodawcy, kierownicy serwisu czy inspektorzy w trakcie kontroli.
Kiedy najczęściej tworzone są wydruki?
Tachograf umożliwia przygotowanie wielu rodzajów wydruków, a każdy zawiera odpowiedni zestaw informacji. Zatem – jak opisać wydruk z tachografu prawidłowo i co zrobić, kiedy przekroczysz czas jazdy?
Przede wszystkim należy dokładnie znać przepisy i umiejętnie je zastosować. Gdy znasz regulacje dotyczące czasu pracy kierowcy, czasu jazdy, postojów, odpoczynków i znasz się dobrze na obsłudze tachografu, zrobienie i rzetelne opisanie wydruku z tachografu nie przysporzy kłopotów. Zdarzają się jednak sytuacje nieprzewidziane, które niestety skutkować mogą naruszeniem przepisów i prawa. Co w takiej sytuacji najlepiej zrobić?
Należy zastosować artykuł 12 z rozporządzenia WE/561/2006, który mówi, że w pewnych przypadkach i określonych warunkach można odstąpić od przestrzegania przepisów. Znając jego treść, w prosty sposób znajdziesz potwierdzenie, że to co opiszesz na wydruku z tachografu, jest prawdą, mającą oparcie w konkretnym artykule. Trudność przysporzyć może jednak jego odpowiednie zastosowanie.
Naruszenia i błędy, jakie popełniają kierowcy, mają wpływ na wysokość ich wynagrodzenia. Kup nagranie z webinaru i dowiedz się: jak poprawić błędy w operowaniu selektorem tachografu, czyli „młotki” zamiast odpoczynku. Co zrobić kiedy kierowca nie zarejestruje wpisu manualnego na swojej karcie, czyli jak poradzić sobie ze znakami zapytania i brakiem dojazdów busem lub autem osobowym? Co sprawdzać na ewidencji czasu pracy, żeby być pewnym, że jest ona prawidłowo policzona? Jak ustawić optymalnie program 4Trans do rozliczania ewidencji czasu pracy?
BONUS!
Na rewersie wydruku z tachografu cyfrowego należy napisać: „ART. 12/561/2006 WE”. Następnie szczegółowo opisać zaistniałą sytuację a także powód, który był przyczyną naruszenia przepisów. Jeśli korzystasz z tachografu analogowego, to opisz wydarzenie na odwrocie tarczki. Natomiast jeśli posiadasz tachograf cyfrowy, to należy zrobić wydruk z tego urządzenia. Na jego odwrocie jest wolne miejsce, aby nanieść swoje wyjaśniania.
Na odwrocie tego wydruku piszemy konkrety – jaka sytuacja zaistniała, kiedy, gdzie, o której godzinie oraz co musiałeś zrobić, jakie wykroczenie popełniłeś i z jakiej przyczyny. Zrób to w rzetelny i dokładny sposób. I pamiętaj by dopisać: „ART. 12/561/2006 WE”. Skrót ,,WE” oznacza, iż przepis obejmuje wszystkie kraje należące do Wspólnoty Europejskiej.
Pamiętaj! Warunkiem koniecznym jest Twój podpis na wydruku oraz by opisana z tyłu sytuacja nie zagrażała bezpieczeństwu drogowemu. Jeżeli czas jazdy został przekroczony np. o 5 min, można zastosować obowiązujący artykuł. Trudne natomiast do zaakceptowania byłoby prowadzenie pojazdu przez 12 godzin, bez żadnej przerwy.
Inspektorzy podczas kontroli, sprawdzając opisy wydruków z tachografu, wymagają od kierowców pełnego i wiarygodnego opisu sytuacji i konkretnych informacji, np.:
Nie wiesz, jak opisać wydruk z tachografu, jeśli przekroczyłeś jakąkolwiek normę i masz jakiekolwiek naruszenie? Poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki:
1 maja 2023 o 22:39 Odpowiedz
Zapomniałem włożyć karty przed wyjazdem bo miałem problem z autem do 7,5t który udało mi się naprawić w niedługim czasie, prowadzę działalnosć gospodarczą jestem jednocześnie mechanikiem , zrobiłem 120 km kiedy to zauważyłem że jej nie wsunołem , gdy włożyłem kartę za jakiś km mjałem kontrole ITD jak się logicznie wytłumaczyć, Inspektor porobił wydruk tachografu i napewno z karty ale nie dał mi do opisania jest Decyzja.
Czy otrzymam pomoc by się wytłumaczyć.
Maciej Kabaciński
16 maja 2023 o 15:11 Odpowiedz
Będzie trudno się wytłumaczyć z jazdy bez karty „bo zapomniałem”. Jazda bez karty jest możliwa tylko w tzw. trybie OUT przy wyłączeniu z Rozp. 562/WE/2006
Dodaj komentarz