
Tygodniowy odpoczynek kierowcy – w pakiecie mobilności i bez pakietu mobilności?
- Lista kursów
- Tygodniowy odpoczynek kierowcy – w pakiecie mobilności i bez pakietu mobilności?

Rozliczanie czasu pracy kierowców to jedno z największych wyzwań w transporcie drogowym. Wśród wielu obowiązków przewoźnika, kluczowe znaczenie ma prawidłowe planowanie i rozliczanie odpoczynków tygodniowych. Błędy w tym obszarze mogą skutkować dotkliwymi karami, dlatego warto dobrze znać przepisy i ich praktyczne zastosowanie.
Czym jest tygodniowy odpoczynek?
Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, tygodniowy okres odpoczynku to nieprzerwany okres odpoczynku trwający co najmniej:
45 godzin – odpoczynek regularny,
minimum 24 godziny – odpoczynek skrócony (krótszy niż 45 godzin, ale nie mniej niż 24 godziny), który można stosować pod określonymi warunkami.
Kiedy kierowca powinien odebrać odpoczynek tygodniowy?
Każdy kierowca musi odebrać co najmniej jeden regularny odpoczynek tygodniowy w ciągu dwóch kolejnych tygodni. Może również odebrać jeden skrócony odpoczynek w jednym tygodniu, ale wtedy – w drugim – musi już być odpoczynek regularny. Skrócenie trzeba zrekompensować, dodając brakujące godziny do innego odpoczynku, i to przed końcem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu skrócenia.
Tygodniowy odpoczynek a przekroczenie granicy tygodnia kalendarzowego
W praktyce odpoczynek tygodniowy może zaczynać się w jednym tygodniu, a kończyć w kolejnym. Najważniejsze jest, by w ciągu każdych dwóch kolejnych tygodni został odebrany co najmniej jeden odpoczynek regularny i – ewentualnie – jeden skrócony (ze wskazaną rekompensatą).
Gdzie można odebrać odpoczynek tygodniowy?
Odpoczynki regularne oraz każdy odpoczynek trwający powyżej 45 godzin muszą być odbierane poza kabiną pojazdu. Jeżeli kierowca jest w trasie, pracodawca musi zapewnić mu odpowiednie warunki (np. hotel). Dopuszczalne jest odbieranie odpoczynku skróconego w kabinie, pod warunkiem że pojazd jest wyposażony w odpowiednie miejsce do spania i stoi na postoju.
Odpoczynki tygodniowe kierowców i wpisy manualne – jak uniknąć błędów i kar?
CENA: 397 zł brutto
Dowiedz się, jak prawidłowo planować odpoczynki tygodniowe kierowców i wprowadzać wpisy manualne w tachografie. Szkolenie oparte jest na realnych przykładach i najnowszych przepisach, co pozwoli Ci uniknąć najczęstszych błędów i przygotować się do kontroli ITD. Konkretna wiedza, praktyczne ćwiczenia i gotowe rozwiązania do wdrożenia od zaraz.
Najczęstsze błędy przy rozliczaniu tygodniowego odpoczynku
Brak rekompensaty za odpoczynek skrócony.
Zbyt częste skracanie odpoczynków.
Odbieranie regularnego odpoczynku w kabinie.
Nieprawidłowe oznaczenie odpoczynku w dokumentacji.
Złe planowanie pracy kierowców – brak możliwości odebrania odpoczynku zgodnie z przepisami.
Poprawne rozliczanie tygodniowych odpoczynków to nie tylko obowiązek, ale też element bezpiecznego i zgodnego z prawem funkcjonowania firmy transportowej. Przestrzeganie przepisów to nie tylko uniknięcie kar, ale też dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo kierowców.
Dodaj komentarz