
Synchronizacja czasu pracy kierowcy – jak uniknąć nadgodzin i błędów w ewidencji?
- Lista kursów
- Synchronizacja czasu pracy kierowcy – jak uniknąć nadgodzin i błędów w ewidencji?

Prawidłowe rozliczanie czasu pracy kierowców to jedno z kluczowych zagadnień dla firm transportowych. Istnieją dwa główne sposoby synchronizacji doby pracowniczej, a ich właściwe zastosowanie ma ogromne znaczenie dla uniknięcia nadgodzin i błędów w ewidencji. W tym artykule omówimy oba podejścia i pokażemy, które rozwiązanie jest bardziej korzystne.
Dwa rodzaje synchronizacji czasu pracy
W systemie rozliczania czasu pracy kierowców możemy zastosować:
Synchronizację według pierwszego zdarzenia – każda kolejna doba pracownicza liczona jest od pierwszego zdarzenia (np. rozpoczęcia pracy) w danym dniu.
Synchronizację według pierwszego zdarzenia bez nachodzenia się doby – tutaj doba pracownicza nie nakłada się na poprzednią, co ma znaczenie w kontekście unikania nadgodzin i lepszego uporządkowania ewidencji.
W praktyce najczęściej stosuje się drugą metodę, co pozwala na uniknięcie niekorzystnych naliczeń godzin ponadwymiarowych i nadgodzin.
Przykład synchronizacji – jak to działa w praktyce?
Rozważmy sytuację, w której kierowca:
W poniedziałek pracuje od 8:00 do 16:00 (8 godzin pracy).
We wtorek rozpoczyna pracę wcześniej – od 6:00 do 14:00 (również 8 godzin).
Jeżeli przyjmiemy sztywną 24-godzinną dobę, to jego czas pracy zostanie podzielony w następujący sposób:
Poniedziałkowa doba pracownicza trwa od 8:00 w poniedziałek do 8:00 we wtorek. Oznacza to, że 2 godziny wtorkowej zmiany (6:00-8:00) zostaną zaliczone do poniedziałku.
W efekcie ewidencja pokaże, że kierowca pracował w poniedziałek 10 godzin (8 godzin rzeczywistej pracy + 2 godziny wtorkowej zmiany).
Wtorek będzie liczony od 8:00 do 8:00 następnego dnia i pokaże jedynie 6 godzin pracy.
Mimo że sumarycznie kierowca pracował 16 godzin w ciągu dwóch dni, to w ewidencji poniedziałek wykaże 10 godzin, a wtorek 6 godzin. Takie rozliczenie może budzić wątpliwości wśród osób nieznających zasad synchronizacji.
Czas pracy kierowcy w porze nocnej, przerwy po 6h pracy i czego przy kontroli ewidencji kierowców nie rozumie ZUS?
CENA: 397 zł brutto
Kup nagranie z webinaru „Czas pracy kierowcy w porze nocnej, przerwy po 6h pracy i czego przy kontroli ewidencji kierowców nie rozumie ZUS?”
W nagraniu omówione zostały następujące tematy:
- Czas pracy kierowcy w porze nocnej i jakie musisz mieć zapisy w dokumentacji,
- Przerwy po 6h pracy z ustawy o czasie pracy kierowców i jak ma się do tego przerwa 15-minutowa z Kodeksu Pracy i przerwy po 4,5h jazdy z Rozp. 561/WE/2006
- Czego na ewidencji czasu pracy kierowców nie rozumie ZUS podczas kontroli
- Rozwiążemy przykładowe zadanie płacowe z egzaminu na CKZ
- Praktyczne przykłady z programu 4Trans
Jako bonusy otrzymasz:
- prezentacja z webinaru
- przykłady zapisów w dokumentacji wewnątrzzakładowej dotyczących pory
nocnej i doby pracowniczej kierowcy - dwa przykładowe zadania na CKZ
Problem nadgodzin i godzin ponadwymiarowych
Jeżeli zastosujemy pierwszą metodę synchronizacji (kolejne 24 godziny od pierwszego zdarzenia), to pojawia się ryzyko naliczania nadgodzin. W przypadku drugiego sposobu synchronizacji doba jest stała, co oznacza, że godziny są rozliczane bardziej optymalnie.
Dodatkowo, jeśli firma stosuje indywidualny rozkład czasu pracy, może uniknąć naliczania nadgodzin, ale w zamian pojawią się godziny ponadwymiarowe. Te z kolei mogą w dłuższym okresie prowadzić do większych kosztów zatrudnienia.
Przykład ze zmianą weekendową
Załóżmy, że kierowca:
W piątek pracuje od 16:00 do 22:00 (6 godzin pracy).
Następnie odpoczywa 9 godzin i w sobotę zaczyna pracę od 7:00 do 15:00 (8 godzin pracy).
Jeśli zastosujemy sztywną 24-godzinną dobę, to czas pracy będzie liczony od piątku 16:00 do soboty 16:00. Oznacza to, że cały czas pracy z soboty (7:00-15:00) zostanie przypisany do piątku. W efekcie w ewidencji piątek pokaże 14 godzin pracy, a sobota będzie dniem wolnym. Mimo że z ludzkiego punktu widzenia kierowca pracował w oba dni, to w dokumentacji może to wyglądać inaczej.
Jak uniknąć problemów?
Aby uniknąć błędów i nadmiernych kosztów, warto:
Stosować drugą metodę synchronizacji (według pierwszego zdarzenia bez nakładania doby).
Korzystać z programów do ewidencji czasu pracy, które pokazują rzeczywiste naliczenia.
Wizualizować harmonogram pracy kierowcy na wykresach tygodniowych, co ułatwia inspektorom i kadrowym analizę danych.
Dzięki tym rozwiązaniom firma może skuteczniej zarządzać czasem pracy kierowców, unikać nadgodzin i lepiej przygotować się na kontrole. Warto pamiętać, że właściwe rozliczanie czasu pracy to nie tylko kwestia zgodności z przepisami, ale także optymalizacji kosztów działalności.
Dodaj komentarz