Synchronizacja czasu pracy kierowcy – jak uniknąć nadgodzin i błędów w ewidencji?

Prawidłowe rozliczanie czasu pracy kierowców to jedno z kluczowych zagadnień dla firm transportowych. Istnieją dwa główne sposoby synchronizacji doby pracowniczej, a ich właściwe zastosowanie ma ogromne znaczenie dla uniknięcia nadgodzin i błędów w ewidencji. W tym artykule omówimy oba podejścia i pokażemy, które rozwiązanie jest bardziej korzystne.

Dwa rodzaje synchronizacji czasu pracy

W systemie rozliczania czasu pracy kierowców możemy zastosować:

  1. Synchronizację według pierwszego zdarzenia – każda kolejna doba pracownicza liczona jest od pierwszego zdarzenia (np. rozpoczęcia pracy) w danym dniu.

  2. Synchronizację według pierwszego zdarzenia bez nachodzenia się doby – tutaj doba pracownicza nie nakłada się na poprzednią, co ma znaczenie w kontekście unikania nadgodzin i lepszego uporządkowania ewidencji.

W praktyce najczęściej stosuje się drugą metodę, co pozwala na uniknięcie niekorzystnych naliczeń godzin ponadwymiarowych i nadgodzin.

Przykład synchronizacji – jak to działa w praktyce?

Rozważmy sytuację, w której kierowca:

  • W poniedziałek pracuje od 8:00 do 16:00 (8 godzin pracy).

  • We wtorek rozpoczyna pracę wcześniej – od 6:00 do 14:00 (również 8 godzin).

Jeżeli przyjmiemy sztywną 24-godzinną dobę, to jego czas pracy zostanie podzielony w następujący sposób:

  • Poniedziałkowa doba pracownicza trwa od 8:00 w poniedziałek do 8:00 we wtorek. Oznacza to, że 2 godziny wtorkowej zmiany (6:00-8:00) zostaną zaliczone do poniedziałku.

  • W efekcie ewidencja pokaże, że kierowca pracował w poniedziałek 10 godzin (8 godzin rzeczywistej pracy + 2 godziny wtorkowej zmiany).

  • Wtorek będzie liczony od 8:00 do 8:00 następnego dnia i pokaże jedynie 6 godzin pracy.

Mimo że sumarycznie kierowca pracował 16 godzin w ciągu dwóch dni, to w ewidencji poniedziałek wykaże 10 godzin, a wtorek 6 godzin. Takie rozliczenie może budzić wątpliwości wśród osób nieznających zasad synchronizacji.

Czas pracy kierowcy w porze nocnej, przerwy po 6h pracy i czego przy kontroli ewidencji kierowców nie rozumie ZUS?

CENA: 397 zł brutto

Kup nagranie z webinaru „Czas pracy kierowcy w porze nocnej, przerwy po 6h pracy i czego przy kontroli ewidencji kierowców nie rozumie ZUS?”

W nagraniu omówione zostały następujące tematy:

  • Czas pracy kierowcy w porze nocnej i jakie musisz mieć zapisy w dokumentacji,
  • Przerwy po 6h pracy z ustawy o czasie pracy kierowców i jak ma się do tego przerwa 15-minutowa z Kodeksu Pracy i przerwy po 4,5h jazdy z Rozp. 561/WE/2006
  • Czego na ewidencji czasu pracy kierowców nie rozumie ZUS podczas kontroli
  • Rozwiążemy przykładowe zadanie płacowe z egzaminu na CKZ
  • Praktyczne przykłady z programu 4Trans

Jako bonusy otrzymasz:

  • prezentacja z webinaru
  • przykłady zapisów w dokumentacji wewnątrzzakładowej dotyczących pory
    nocnej i doby pracowniczej kierowcy
  • dwa przykładowe zadania na CKZ

Problem nadgodzin i godzin ponadwymiarowych

Jeżeli zastosujemy pierwszą metodę synchronizacji (kolejne 24 godziny od pierwszego zdarzenia), to pojawia się ryzyko naliczania nadgodzin. W przypadku drugiego sposobu synchronizacji doba jest stała, co oznacza, że godziny są rozliczane bardziej optymalnie.

Dodatkowo, jeśli firma stosuje indywidualny rozkład czasu pracy, może uniknąć naliczania nadgodzin, ale w zamian pojawią się godziny ponadwymiarowe. Te z kolei mogą w dłuższym okresie prowadzić do większych kosztów zatrudnienia.

Przykład ze zmianą weekendową

Załóżmy, że kierowca:

  • W piątek pracuje od 16:00 do 22:00 (6 godzin pracy).

  • Następnie odpoczywa 9 godzin i w sobotę zaczyna pracę od 7:00 do 15:00 (8 godzin pracy).

Jeśli zastosujemy sztywną 24-godzinną dobę, to czas pracy będzie liczony od piątku 16:00 do soboty 16:00. Oznacza to, że cały czas pracy z soboty (7:00-15:00) zostanie przypisany do piątku. W efekcie w ewidencji piątek pokaże 14 godzin pracy, a sobota będzie dniem wolnym. Mimo że z ludzkiego punktu widzenia kierowca pracował w oba dni, to w dokumentacji może to wyglądać inaczej.

Jak uniknąć problemów?

Aby uniknąć błędów i nadmiernych kosztów, warto:

  • Stosować drugą metodę synchronizacji (według pierwszego zdarzenia bez nakładania doby).

  • Korzystać z programów do ewidencji czasu pracy, które pokazują rzeczywiste naliczenia.

  • Wizualizować harmonogram pracy kierowcy na wykresach tygodniowych, co ułatwia inspektorom i kadrowym analizę danych.

Dzięki tym rozwiązaniom firma może skuteczniej zarządzać czasem pracy kierowców, unikać nadgodzin i lepiej przygotować się na kontrole. Warto pamiętać, że właściwe rozliczanie czasu pracy to nie tylko kwestia zgodności z przepisami, ale także optymalizacji kosztów działalności.

Dodaj komentarz