Rozwój firmy transportowej – co zrobić, by osiągnąć sukces? Wyjaśniamy

Transport należy do najważniejszych gałęzi gospodarki i od lat dynamicznie się rozwija. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców rozpoczyna działalność związaną z przewozem – to przedsięwzięcie może być opłacalne. Nie da się jednak ukryć, że należy liczyć się z dość dużą konkurencją na rynku. Założenie podmiotu gospodarczego to pierwszy krok – kluczowe znaczenie ma jednak rozwój firmy transportowej, który wymaga czasu, pracy i solidnej wiedzy. Zatem jak działać, aby osiągnąć sukces? Czytaj dalej, a dowiesz się, jak stworzyć dobrze prosperujący biznes.

Rozwój firmy transportowej – zacznij od przygotowania planu działania

Własna działalność gospodarcza, niezależnie od wybranej branży, to duże wyzwanie. W naszym kraju transport jest jedną z najlepiej rozwijających się gałęzi gospodarki, co wiąże się z dużą konkurencyjnością. Zatem, zanim zdecydujesz się na otwarcie firmy i rozpoczniesz załatwianie formalności, powinieneś przygotować skrupulatny plan działania. To jeden z czynników, który pomoże Ci obrać właściwy kierunek dla rozwoju Twojego przedsiębiorstwa. Dzięki temu ustalisz cele i priorytety, co pozwoli Ci działać konsekwentnie i skutecznie.

W tworzonej strategii należy uwzględnić analizę konkurencji i potrzeb klienta – to pozwoli Ci na lepsze dopasowanie oferty do niego, a tym samym znacznie zwiększy szansę na pozyskanie go. Warto wziąć także pod uwagę, że większość Twoich usług będzie skierowana do klienta biznesowego. Nie bez znaczenia pozostaje zakres działalności – musisz zdecydować, czy działasz lokalnie, na terenie Polski, czy na rynku zagranicznym. Nie da się jednak ukryć, że większość przedsiębiorców zaczyna działalność od niewielkiego obszaru, aby z czasem rozszerzyć zakres usług.

Wybierz specjalizację

Działanie firmy transportowej opiera się na przewozie towarów. Transportuje się wiele rodzajów produktów, jednak do niektórych konieczne jest dostosowanie floty. Część musi być bowiem przewożona w odpowiednio przygotowanych do tego samochodach. W początkowej fazie istnienia przedsiębiorstwa możesz wybrać jedną z dziedzin, aby stopniowo rozszerzać ten zakres. Rozwój firmy transportowej pozwoli Ci na zakup nowych pojazdów, dzięki czemu łatwiej dopasujesz się do wymagań klienta. Na początku warto wybrać jedną ze specjalizacji, co oznacza, że możesz zdecydować, jaki przewóz zamierzasz oferować. Do najpopularniejszych grup produktów należą:

– towary wielkogabarytowe,

– żywność,

– materiały niebezpieczne,

– antyki,

– zwierzęta.

Jakie warunki musisz spełniać, by rozpocząć działalność?

Zanim otworzysz firmę transportową, musisz wiedzieć, że świadczenie usług transportu towarów i pośrednictwo w przewozie ich to działalności regulowane, przez co ich wykonywanie może nastąpić dopiero po spełnieniu określonych warunków i uzyskaniu zezwoleń oraz licencji.

Co więcej, właściciel firmy transportowej nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwa karne skarbowe, a także musi cieszyć się dobrą reputacją. Oczywiście nie może też mieć zakazu wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.

Jeżeli chcesz założyć działalność gospodarczą związaną z przewozem towarów, powinieneś:

– posiadać siedzibę, w której zarejestrujesz firmę,

– mieć zdolność finansową,

– posiadać certyfikat kompetencji zawodowych,

– otrzymać stosowną licencję,

– otrzymać zezwolenie, dzięki któremu możesz pracować w charakterze przewoźnika.

Rozwój firmy transportowej a zarządzanie kierowcami

Sukces każdego przedsiębiorstwa budują pracownicy. O zatrudnieniu kierowców należy pomyśleć już na początku funkcjonowania firmy – dzięki temu zrealizujesz znacznie więcej zleceń w krótszym czasie. W przypadku nawiązania współpracy z kierowcami zawodowymi musisz pamiętać o tym, że funkcjonowanie firmy transportowej regulują stosowne akty prawne. Zatem Twoja działalność musi być zgodna m.in. z ustawą o prawie przewozowym i transporcie drogowym. Co więcej, zatrudniając pracowników, podlegasz Kodeksowi Pracy i licznym rozporządzeniom ministerialnym, w tym przepisom z zakresu czasu pracy kierowców.

Czas pracy kierowców – jakie ma znaczenie dla rozwoju przedsiębiorstwa?

Rozwój firmy transportowej jest uwarunkowany wiedzą właściciela przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że brak znajomości stosownych ustaw i regulacji nie zwalnia Cię z obowiązku ich przestrzegania. Ogromne znaczenie mają normy czasu pracy kierowców. Kontrole takich organów, jak PIP czy ITD, odbywają się stosunkowo często, a kary za nieprzestrzeganie przepisów są dużym, finansowym obciążeniem. To z pewnością nie sprzyja rozwojowi firmy.

Co więcej, za przestrzeganie czasu pracy odpowiada też kierowca. Dlatego też, zanim nawiążesz współpracę z potencjalnym pracownikiem, upewnij się, że kandydat ma wiedzę w tym obszarze. Za naruszenia kierowców podczas kontroli odpowiada w wielu przypadkach zarówno pracownik, jak i właściciel firmy. Aby rozwijać przedsiębiorstwo, należy zadbać o przestrzeganie norm w tym zakresie.

Przepisy niezwykle dokładnie określają, jakie czynności zaliczane są do czasu pracy. W uproszczeniu – kierowca może prowadzić samochód 9 godzin na dobę (2 razy w tygodniu można wydłużyć czas do 10 godzin). W tym czasie musi odbyć obowiązkowe przerwy w trakcie jazdy, które wynoszą 45 minut na każde 4,5 godziny jazdy. Pamiętaj, że czas pracy kierowcy jest rejestrowany na tachografie.

Rozwój firmy transportowej – w co warto inwestować?

Twoja firma musi być nastawiona i gotowa na dynamiczne zmiany – bez nich nie utrzymasz się na rynku. Musisz błyskawicznie reagować na działania konkurencji i wiedzieć, co nowego dzieje się w branży. Nie da się ukryć, że to wymaga pewnych inwestycji. Na czym warto się skupić? Czytaj dalej – wyjaśniamy.

Inwestycja w pracowników i własne kompetencje

Głównym motorem napędowym każdego przedsiębiorstwa są pracownicy. Twoja kadra odpowiada za realizację zleceń Twojej firmy, dlatego warto zadbać o to, by te usługi świadczone były na najwyższym poziomie. Na sukces i nieustanny rozwój firmy transportowej składa się wiele czynników, jednak najbardziej opłacalną, długofalową inwestycją są szkolenia. Warto objąć nimi zarówno kadrę pracowniczą, jak i zarządzającą.

Kursy doszkalające mogą poruszać wiele obszarów, które pozytywnie wpłyną na rozwój Twojej firmy. Dzięki zaproponowaniu kierowcom szkoleń dotyczących np. eco-drivingu możesz zaoszczędzić środki, ponieważ nauczą się oni ekonomicznej jazdy. Doszkalanie przyda się także w odniesieniu do czasu pracy kierowców. Nowelizacje przepisów pojawiają się bardzo często – każda osoba związana z transportem powinna być na bieżąco ze zmianami. Szkolenia z czasu pracy kierowców poruszają wiele ważnych kwestii dotyczących zmian w obowiązujących normach prawnych, a także porządkują dotychczasową wiedzę w tym zakresie.

Po szkolenia z czasu pracy kierowców powinni sięgnąć zarówno pracownicy, jak i właściciele firmy transportowej. To na kadrze zarządzającej spoczywa bowiem obowiązek wdrożenia ewentualnych zmian w przepisach.

Kursy doszkalające znacząco podnoszą jakość wykonywanych usług, a co za tym idzie, mają istotny wpływ na rozwój firmy transportowej. To także cenny element motywacyjny – pracownik, który ma szansę doskonalenia umiejętności, pracuje wydajniej i efektywniej wykonuje swoje obowiązki.

Nowoczesne kanały komunikacji

Obecnie pozyskanie klienta biznesowego odbywa się wieloma kanałami, głównie w Internecie. W sieci istnieje wiele miejsc, w których można z powodzeniem poszukiwać zleceń i komunikować się ze swoimi klientami. Do najpopularniejszych narzędzi w tym obszarze zdecydowanie należy giełda transportowa. Doskonale sprawdzi się do nawiązywania pierwszych relacji biznesowych. Co więcej, platformy tego typu pozwalają na szybką wymianę szczegółów dotyczących usługi z klientem, dzięki czemu zamówienia mogą być realizowane znacznie szybciej i na wyższym poziomie.

Giełdy transportowe umożliwiają także wystawianie ocen – zarówno przewoźnikowi, jak i klientowi. Dzięki pozytywnym opiniom nowi klienci szybciej zaufają Twojej firmie. To doskonała okazja do budowania swojej pozycji w branży.

Marketing podstawą rozwoju firmy transportowej

Potencjalni klienci muszą dowiedzieć się o Twoim przedsiębiorstwie. Dlatego też, tworząc strategię rozwoju firmy transportowej, nie należy lekceważyć działań marketingowych. Marketing pozwala na budowanie zaufania i lojalności u obecnych klientów, ale także pomaga zdobyć nowych kontrahentów.

Działania marketingowe powinny opierać się na potrzebach klientów i rynku, a także znajomości konkurencji. Sprawnie przeprowadzone mogą przynieść bardzo dobre rezultaty w relatywnie krótkim czasie.

Podstawą Twoich działań powinna być dobra strona internetowa. Musi znaleźć się na niej oferta, ale mile widziane są również zdjęcia floty samochodowej. Zainwestuj też czas i środki w kampanie reklamowe. Co więcej, warto pokazać się przyszłym kontrahentom “na żywo”. Bierz zatem udział w targach branżowych, konferencjach czy wystawach, na których możesz poznać potencjalnych klientów gotowych do nawiązania współpracy.

Profesjonalny sprzęt

Podstawowym narzędziem pracy w transporcie i jednocześnie najważniejszą inwestycją dla rozwoju firmy transportowej jest profesjonalny sprzęt. Do tej grupy zaliczamy przede wszystkim flotę samochodową, która musi być dopasowana do zakresu świadczonych przez Ciebie usług. Dostarczenie towaru klienta do wybranego przez niego punktu to wymagający proces – zadbaj o to, by zamówienie dotarło w całości.

Dobrze wyposażone samochody to także komfort pracy Twoich kierowców. Pamiętaj, że warunki pracy w znacznym stopniu determinują jakość wykonywanych przez nich zleceń, a to z kolei wpływa na rozwój Twojej firmy.

Poza flotą samochodową ważny jest także mniejszy sprzęt, niezbędny do codziennej pracy kierowców. Chodzi m.in. o tachografy. Postaw na najnowsze urządzenia, dzięki którym w łatwy i szybki sposób zaczytasz dane i rozliczysz ewidencję czasu pracy swojej kadry.

Rozwój firmy transportowej – postaw na program do zarządzania

Prowadzenie przedsiębiorstwa to wielkie wyzwanie, tym bardziej w transporcie. Jako właściciel odpowiadasz za wszystko, co dzieje się w firmie, co oznacza, że musisz regularnie kontrolować i dokonywać rozliczeń czasu pracy swoich kierowców. Na szczęście, dzięki nowoczesnym sposobom zarządzania przedsiębiorstwem, możesz dokonać tego w bardzo prosty sposób – każdy przedsiębiorca działający w transporcie wie, że w tym obszarze niezwykle ważna jest dokładność. Co więcej, prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowców wymaga dużej wiedzy i znajomości nieustannie zmieniających się przepisów. Przyda Ci się zatem skuteczny program, który może zoptymalizować Twoje działania w tym obszarze. Do polecanych zdecydowanie należy program 4Trans.

 

4Trans umożliwia błyskawiczne rozliczanie czasu pracy kierowców, w oparciu o najnowsze nowelizacje przepisów i Kodeks Pracy. Po szybkiej konfiguracji praca z programem jest bardzo prosta i pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu, który musiałbyś poświęcić na prowadzenie ewidencji czasu pracy inny sposobem. Nie da się ukryć, że wprowadzenie programu 4Trans do swojej firmy umożliwia jej skuteczny i płynny rozwój.

Jak widzisz, prowadzenie własnej działalności w branży transportowej to duże wyzwanie. Na szczęście istnieje kilka skutecznych działań, które mogą pomóc Ci rozwijać przedsiębiorstwo. Jeżeli poszukujesz kursów doszkalających, zobacz, jakie szkolenia przygotowaliśmy dla Ciebie w naszej ofercie.

Zobacz film na YouTube

Kup nagranie z webinaru – Ewidencja czasu pracy kierowców – czy pliki z karty kierowcy to za mało?

Dodaj komentarz