Rodzaje kontenerów transportowych – czym się różnią i do czego służą?

Kontenery służą do wielokrotnego przewożenia towarów, bez konieczności ich przeładowania podczas zmiany środka transportu. Chronią ładunek przed uszkodzeniami i działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych. Obecnie kontenery wykorzystywane są na całym świecie, głównie w przemyśle. Kojarzone są z transportem morskim, ale na lądzie również znajdują swoje zastosowanie w różnych gałęziach gospodarki. Jakie rodzaje kontenerów funkcjonują w transporcie i do czego służą? Koniecznie przeczytaj!

W jaki sposób przewożone są kontenery transportowe?


Kontenery są możliwe do przewiezienia tak naprawdę każdą drogą. Wykorzystywane są w tym celu środki transportu, które dobiera się odpowiednio do rodzaju kontenera. Gwarantują one bezpieczny przewóz towarów oraz szybki załadunek i rozładunek.

– Transport morski – najbardziej dynamicznie rozwijający się rodzaj transportu. Do przewozu wykorzystywane są kontenerowce, semikontenerowce oraz rorowce.

– Transport śródlądowy – w tym przypadku używa się statków o załadunku pionowym.

– Transport kolejowy – do przewożenia ładunku wykorzystuje się specjalne wagony kontenerowe oraz wagony-platformy. Zaletą tego transportu jest odciążenie dróg na rzecz kolei.

– Transport samochodowy – odbywa się za pomocą samochodów ciężarowych, które posiadają specjalne naczepy podkontenerowe lub przyczepy. Ten rodzaj transportu umożliwia dojazd kontenerem niemal w każde miejsce.

– Transport lotniczy – kontenery lotnicze różnią się budową od morskich lub lądowych. Ze względu na ograniczone możliwości przewozu towaru, wynikające z wielkości samolotu, ten rodzaj kontenerów nie jest wykorzystywany do ładunków o bardzo dużej wielkości.

Rodzaje kontenerów według normy ISO


Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna opracowała wiele standardów dla przewozu towarów kontenerami. Mają one na celu ułatwić prowadzenie handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy. Według standardów określono również rodzaje kontenerów transportowych ze względu na rodzaje ładunków, jakie są nimi przewożone.

– Kontenery ogólnego przeznaczenia – najczęściej stosowane w transporcie. Są wyposażone w drzwi rozmieszczone z różnych stron, które ułatwiają załadunek. Posiadają otwory wentylacyjne, dlatego często wykorzystywane są do przewozu ładunków wilgotnych lub higroskopijnych, takich jak kawa lub ziarna.

– Kontenery do masowych ładunków suchych – wyposażone są w dodatkowe elementy, które ułatwiają załadunek i rozładunek sypkiego towaru.

– Kontenery izotermiczne – ten rodzaj kontenerów chłodniczych służy do przewozu towarów, które nie są odporne na nagłe zmiany temperatur. Z tego względu stosowane są do transportu mrożonek, owoców i warzyw, a także leków.

– Kontenery płytowe – pozbawione są dachu i bocznych ścian. Wykorzystywane są do przewozu bardzo ciężkich i wielkogabarytowych ładunków.

– Kontenery zbiornikowe – wyglądem przypominają cysterny. Najczęściej służą do transportu płynów, paliwa oraz gazu. Często też są nimi przewożone substancje niebezpieczne.

– Kontenery lotnicze – różne rodzaje kontenerów lotniczych są lżejsze i mniejsze niż te przeznaczone do transportu lądowego. Stosuje się je do przewozu ładunków drobnicowych.

Kontenery do przewozu i gromadzenia odpadów


Kontenery są obecne również w naszym codziennym życiu. Najczęściej służą do przewozu lub gromadzenia odpadów oraz gruzu z budowy. Przydomowe rodzaje kontenerów na śmieci są zazwyczaj wykonane z metalu lub plastiku. Ze względu na swoje zastosowanie można je podzielić na kontenery na odpady elastyczne i recyklingowe. Te pierwsze służą do składowania np. trawy lub liści. Kontenery recyklingowe z kolei wykorzystywane są do gromadzenia i przewozu surowców wtórnych.

W pracach budowlanych doskonale sprawdzają się metalowe pojemniki na śmieci wielkogabarytowe. Różnego rodzaju kontenery na gruz lub bardzo duże, ciężkie odpady są obsługiwane przez specjalistyczne samochody, odpowiednio przystosowane do ich załadunku i rozładunku. Metalowe pojemniki na śmieci budowlane charakteryzują się trwałością i dużą wytrzymałością.

<h5></h5><div ><script type="text/javascript" src="https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=zjZW2&webforms_id=26272303&v=0"></script></div>

Zobacz film na YouTube

<h5></h5><div ><script type="text/javascript" src="https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=zjZW2&webforms_id=27157603&v=0"></script></div>

Kup nagranie z webinaru – Jak przygotować się do kontroli PIP i ITD na przykładzie programu 4Trans

  • Dominik

    6 lutego 2022 o 20:58 Odpowiedz

    Witam.
    Czy mógłby ktoś podać jakie konkretnie są normy ISO jeśli chodzi o podział kontenerów? Informacja ta przydałaby mi się do pracy dyplomowej inżynierskiej. Ze względu na to, że nie mogę znaleźć konkretnej literatury opisującej ogólny podział kontenerów, pozwolę sobie skorzystać z powyższego artykułu. Szukałem już także normy ISO, lecz nie chciałbym popełnić błędu. Jeśli będzie w stanie ktoś pomóc to z góry dziękuję!
    Pozdrawiam
    Dominik

Dodaj komentarz