Co dla kierowców oznacza wprowadzony w 2020 roku Pakiet Mobilności?

Firmy transportowe działające na terenie Unii Europejskiej zobowiązane są do przestrzegania zasad, które obowiązują wszystkich, bez wyjątku. Zostały one zebrane w całość przez Komisję Europejską w ramach Pakietu Mobilności. Przepisy te opublikowano 31 lipca 2020 roku, a pierwsze zmiany od 20 sierpnia regulują międzynarodowy transport drogowy na starym kontynencie. Inne dopiero zaczną. Na co należy zwrócić uwagę?

1. Obowiązkowy powrót kierowcy do bazy lub domu maksymalnie co 4 tygodnie

Raz na cztery tygodnie każdy kierowca musi rozpocząć 45-godzinny odpoczynek, w domu lub centrum operacyjnym firmy. Przy wykorzystaniu pod rząd dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych, kierowca musi wrócić do bazy przed kolejnym odpoczynkiem tygodniowym, tym razem już regularnym. W tym przypadku oznacza to powrót po trzech tygodniach. Poprawność zapisów na karcie kierowcy i tachografie wykaże, czy kierowca przestrzega Pakietu Mobilności.

2. Dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd

Według nowych zasad Pakietu Mobilności kierowca może odbyć dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku pod rząd, pod warunkiem, że oba zostaną wykorzystane za granicą. Kolejny odpoczynek musi być już tygodniowym regularnym, a w ciągu 4 tygodni powinny odbyć się dwa regularne i dwa skrócone okresy odpoczynku.

3. Zakaz odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w pojeździe

Ta zmiana wymusza, że chcąc przestrzegać Pakietu Mobilności, trzeba skończyć ze spaniem w kabinie pojazdu, chyba że odpoczynek trwa krócej niż 45 godzin. Dodatkowo przerwa regeneracyjna musi odbyć się w miejscu przyjaznym dla wszystkich płci, z odpowiednim zapleczem sypialnianym i sanitarnym.

4. Czas jazdy dziennej oraz tygodniowej można wydłużyć maksymalnie o 1 godzinę lub 2 przy powrocie do bazy

Pakiet Mobilności reguluje, że jeśli dojdzie do wydłużenia czasu pracy o jedną godzinę, kierowca powinien wrócić do bazy lub do domu, gdzie odbędzie co najmniej tygodniowy odpoczynek skrócony. Jeśli wydłuży czas o dwie godziny, trzeba przed nimi odebrać dodatkową 30-minutową przerwę i wrócić na regularny odpoczynek tygodniowy. Jednak powody, przez które skorzystaliśmy z takiego nadużycia, trzeba dokładnie udokumentować, tak jak w przypadku korzystania z odstępstw opisanych w art.12 WE/561/2006.

5. Możliwość przerwania odpoczynków tygodniowych skróconych oraz regularnych na promie lub w pociągu

Według zasad Pakietu Mobilności można przerwać odpoczynki tygodniowe skrócone w następujący sposób: maksymalnie dwa przerwania trwające łącznie nie dłużej niż 1h. W przypadku przerwania odpoczynku na promie muszą być dodatkowo spełnione warunki – dostęp do kabiny sypialnej, koi lub kuszetki, a podróż powinna trwać minimum 8 godzin. 

6. Zwolnienie z obowiązkowego posiadania tachografu

Firmy budowlane nie muszą w swoich pojazdach instalować tachografu. Pakiet Mobilności zezwala na przejazd w promieniu 100 km od bazy przedsiębiorstwa oraz pod warunkiem, że nie jest to dla kierowcy główne zajęcie. Dotyczy to także betonowozów.

7. Pakiet Mobilności doprecyzowuje obowiązki przy posiadaniu aut z tachografem analogowym

Po obowiązującym od lat obowiązku wpisywania miejscowości rozpoczęcia i zakończenia pracy, Pakiet Mobilności nakazuje wpisanie obok symbolu kraju. Po każdorazowym przekroczeniu granicy wewnątrz UE kierowca powinien również to odnotować na wykresówce.

Kliknij i oglądnij więcej w materiale wideo na naszym kanale na YouTube

Copyright © 2020 Install - czas pracy kierowców 

kontakt@akademiaczasupracy.pl

Polityka Prywatności