
Praca kierowcy w niedziele i święta – co musi wiedzieć firma transportowa?
- Lista kursów
- Praca kierowcy w niedziele i święta – co musi wiedzieć firma transportowa?

W transporcie drogowym nie zawsze da się uniknąć pracy w niedziele i święta. Przewozy na trasach międzynarodowych, dostawy towarów do centrów logistycznych czy obsługa infrastruktury krytycznej często wymagają zaangażowania kierowców również w dni ustawowo wolne od pracy. Dlatego tak ważne jest, aby firmy transportowe wiedziały, jak zgodnie z przepisami rozliczać czas pracy w te dni i unikać błędów, które mogą skutkować karami lub roszczeniami ze strony pracowników.
Kiedy kierowca pracuje „w niedzielę lub święto”?
Zgodnie z art. 151⁹ Kodeksu pracy, dniami wolnymi od pracy są niedziele oraz święta określone w przepisach o dniach wolnych od pracy. Za pracę w te dni uważa się wykonywanie obowiązków służbowych między godziną 6:00 w niedzielę (lub święto) a 6:00 dnia następnego, o ile w dokumentacji pracodawcy nie wprowadzono innej definicji.
Dla firm transportowych ten zapis może powodować nieporozumienia. Przykładowo – jeśli kierowca rozpocznie pracę w poniedziałek o 5:00, system ewidencji może zaliczyć tę godzinę do niedzieli. W efekcie naliczy się dodatek za pracę w niedzielę, mimo że dla pracownika poniedziałek już się rozpoczął. Aby tego uniknąć, pracodawca powinien jasno zdefiniować, czym jest niedziela i święto w regulaminie pracy lub obwieszczeniu. Najczytelniejszym rozwiązaniem jest przyjęcie klasycznego zakresu kalendarzowego: od 00:00 do 24:00.
Czy można zmniejszyć liczbę nadgodzin w ewidencji kierowców?
CENA: 397 zł brutto
Nawet 40–50 nadgodzin miesięcznie w ewidencji kierowców to codzienność w wielu firmach. Pracodawcy je wypłacają, ale to nie oznacza, że wszystko odbywa się zgodnie z przepisami. Podczas szkolenia online pokażemy, jak ograniczyć nadgodziny w sposób legalny, zgodny z Kodeksem pracy i możliwy do wdrożenia dzięki ustawieniom programu 4Trans. Dowiesz się, skąd biorą się przekroczenia, jak działa algorytm ewidencji w 4Trans, jakie zapisy powinny znaleźć się w dokumentacji pracownika oraz jak przygotować firmę do kontroli ITD, PIP lub ZUS. To praktyczne szkolenie dla osób rozliczających kierowców i dbających o zgodność ewidencji z przepisami prawa.
Jak rozliczać pracę kierowcy w niedzielę lub święto?
Jeżeli kierowca wykonuje pracę w niedzielę lub święto, pracodawca ma obowiązek:
oddania dnia wolnego –
– za pracę w niedzielę: w ciągu 6 dni przed lub po tej niedzieli,
– za pracę w święto: w trakcie okresu rozliczeniowego,wypłaty dodatku 100% – jeżeli udzielenie dnia wolnego nie jest możliwe.
W praktyce oznacza to, że w razie braku wolnego terminu lub przy krótkim okresie rozliczeniowym (np. miesięcznym) firma będzie musiała zapłacić dodatki do wynagrodzenia. Dlatego warto rozważyć stosowanie dłuższych okresów rozliczeniowych (np. kwartalnych), które zwiększają elastyczność planowania i rekompensowania dni wolnych.
Co warto ustalić w dokumentacji wewnętrznej?
Dla uniknięcia wątpliwości i błędów w naliczaniu wynagrodzeń, każda firma transportowa powinna:
wprowadzić definicję niedzieli i święta (np. 00:00–24:00) do regulaminu pracy lub obwieszczenia,
określić długość okresu rozliczeniowego – w wielu przypadkach korzystniejsze będzie 3 miesiące,
upewnić się, że system ewidencji czasu pracy (np. 4Trans) uwzględnia te zapisy przy automatycznym naliczaniu dodatków.
Podsumowanie
Transport drogowy rządzi się swoimi prawami – ale nie zwalnia to pracodawcy z obowiązku przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy. Praca kierowców w niedziele i święta zdarza się często, dlatego warto zawczasu zadbać o odpowiednie zapisy wewnętrzne i sprawną ewidencję. Jasne reguły pozwalają uniknąć nieporozumień z pracownikami, błędów w wypłatach i problemów podczas kontroli z PIP czy ITD. Jeśli nie masz pewności, czy Twoja firma działa prawidłowo w tym zakresie – to dobry moment, by to zweryfikować.
Dodaj komentarz