Praca kierowcy w dni wolne od pracy – jak ją prawidłowo rozliczać?

W transporcie drogowym trudno uniknąć pracy w dni, które w wielu innych branżach są wolne. Soboty, niedziele czy święta bardzo często pojawiają się w grafiku kierowców – zarówno w przewozach krajowych, jak i międzynarodowych. Właśnie dlatego każda firma transportowa powinna wiedzieć, jak poprawnie rozliczać czas pracy w tzw. dniach wolnych wynikających z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy.

Dni wolne z tytułu pięciodniowego tygodnia pracy – co mówi prawo?

Zgodnie z art. 129 §1 Kodeksu pracy, pracownik nie powinien pracować więcej niż 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin tygodniowo, przy przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy. Przepisy nie wskazują jednak, że dniem wolnym musi być sobota. To pracodawca ustala, który dzień tygodnia będzie dniem wolnym wynikającym z tego układu czasu pracy.

Dlaczego zapis w regulaminie pracy ma znaczenie?

W wielu firmach, zwłaszcza tych działających od lat, w regulaminach pracy nadal funkcjonuje zapis:
„Sobota jest dniem wolnym z tytułu pięciodniowego tygodnia pracy.”

Jeśli taki zapis nadal obowiązuje, to każda praca w sobotę – nawet trwająca tylko godzinę – zobowiązuje pracodawcę do oddania pełnego dnia wolnego (czyli 8 godzin). Taki zapis znacząco zawęża elastyczność i generuje więcej kosztów, szczególnie w firmach, które nieustannie operują na zmiennych grafikach.

Jak formułować zapisy prawidłowo?

Przykładowy zapis, który można wdrożyć w regulaminie pracy lub obwieszczeniu:

„Dni pracy, dni wolne od pracy oraz godziny rozpoczęcia pracy wynikają z rozkładów czasu pracy zawartych w ewidencji czasu pracy pracownika. Pracownikowi, który na polecenie pracodawcy wykonywał pracę w dniu wolnym od pracy wynikającym z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, przysługuje w zamian dzień wolny w innym terminie.”

Taki zapis pozwala na większą elastyczność i unika problematycznych sytuacji związanych z „sztywną sobotą”.

Czy można zmniejszyć liczbę nadgodzin w ewidencji kierowców?

CENA: 397 zł brutto

Nawet 40–50 nadgodzin miesięcznie w ewidencji kierowców to codzienność w wielu firmach. Pracodawcy je wypłacają, ale to nie oznacza, że wszystko odbywa się zgodnie z przepisami. Podczas szkolenia online pokażemy, jak ograniczyć nadgodziny w sposób legalny, zgodny z Kodeksem pracy i możliwy do wdrożenia dzięki ustawieniom programu 4Trans. Dowiesz się, skąd biorą się przekroczenia, jak działa algorytm ewidencji w 4Trans, jakie zapisy powinny znaleźć się w dokumentacji pracownika oraz jak przygotować firmę do kontroli ITD, PIP lub ZUS. To praktyczne szkolenie dla osób rozliczających kierowców i dbających o zgodność ewidencji z przepisami prawa.

Klasyczne „wolne za sobotę” a ruchomy dzień wolny

W wielu systemach – np. w 4Trans – można rozliczać dni wolne na dwa sposoby:

1. Klasyczne wolne za sobotę

Jeśli sobota została wskazana jako dzień wolny i kierowca tego dnia pracuje (np. 3 godziny), wówczas w poniedziałek pracodawca oddaje mu dzień wolny, uzupełniając różnicę do 8 godzin. Przykład:

  • Sobota: 3 godziny pracy,

  • Poniedziałek: 5 godzin wolnego (uzupełnienie),

  • Wynik: zapłacone 8 godzin mimo faktycznie wykonanych 3.

2. Ruchomy dzień wolny

Jeśli firma nie wskazuje „sztywnej” soboty jako dnia wolnego, system automatycznie planuje inny dzień tygodnia jako dzień wolny – np. wtorek, środę czy piątek. W efekcie:

  • sobota może być normalnym dniem pracy,

  • dzień wolny przypada w innym terminie,

  • ewidencja czasu pracy nie zawiera zbędnych przestojów i uzupełnień.

Przykład z systemu 4Trans – wpływ na wynagrodzenie

W transkrybowanym przykładzie porównano dwa podejścia:

  • Z klasycznym oddawaniem wolnego za soboty i niedziele:
    – wynagrodzenie brutto: 8470 zł,
    – wiele nadgodzin, dodatków za święta i dni wolne,
    – pojawiają się godziny ponadplanowe wynikające z niewłaściwej synchronizacji doby pracowniczej.

  • Z zastosowaniem ruchomych dni wolnych (w systemie równoważnym):
    – wynagrodzenie brutto: 7900 zł,
    – mniej nadgodzin, brak dodatków za soboty i niedziele,
    – bardziej czytelna i zgodna z rzeczywistością ewidencja czasu pracy.

Wnioski dla firm transportowych

Dla pracodawcy oznacza to realne oszczędności i mniejsze ryzyko przekroczenia norm czasu pracy. Ruchomy dzień wolny – stosowany zgodnie z przepisami i dobrze opisany w regulaminie – to praktyczne i korzystne rozwiązanie dla firm transportowych.

Co warto zrobić?

  • Zweryfikuj zapisy w regulaminie pracy – szczególnie te dotyczące soboty.

  • Jeśli sobota jest wskazana jako dzień wolny, zastanów się, czy nie warto to zmienić.

  • Wprowadź elastyczne zapisy, umożliwiające planowanie dni wolnych w różnych dniach tygodnia.

  • Skorzystaj z systemów takich jak 4Trans, które automatyzują naliczanie przestojów, dodatków i dni wolnych.

  • Edukuj zespół – kierowców i kadrę – w zakresie właściwego rozliczania dni wolnych.

Dodaj komentarz