
Jak opisywać naruszenia czasu pracy w porze nocnej?
- Lista kursów
- Jak opisywać naruszenia czasu pracy w porze nocnej?

Pora nocna w pracy kierowcy to temat, który budzi liczne pytania wśród przewoźników, kierowców i osób odpowiedzialnych za planowanie tras. Jak prawidłowo dokumentować naruszenia czasu pracy w porze nocnej? Czy można powoływać się na artykuł 12 rozporządzenia 561/2006? A może w takich przypadkach obowiązują zupełnie inne zasady? Wyjaśniamy te kwestie i podpowiadamy, jak przygotować się na ewentualną kontrolę.
Artykuł 12 – kiedy można się na niego powołać?
Zacznijmy od przypomnienia, czym jest artykuł 12 rozporządzenia 561/2006. Przepis ten pozwala kierowcy odstąpić od zasad określonych w artykułach 6–9, jeżeli jest to konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Takie odstępstwo jest możliwe wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych i musi być odpowiednio udokumentowane – najlepiej za pomocą wydruku z tachografu lub zapisu na wykresówce, wykonanych niezwłocznie po dotarciu do miejsca postoju.
Co obejmują artykuły 6–9?
- Artykuł 6 – dzienny, tygodniowy i dwutygodniowy czas prowadzenia pojazdu
- Artykuł 7 – przerwy w jeździe
- Artykuł 8 – dzienne i tygodniowe okresy odpoczynku
- Artykuł 9 – szczególne sytuacje, np. przeprawy promowe lub dojazd do pojazdu znajdującego się poza bazą
Artykuł 12 nie obejmuje wszystkich możliwych naruszeń. Odnosi się jedynie do przypadków związanych z czasem jazdy i odpoczynku, określonych w artykułach 6–9.
Dlaczego artykuł 12 nie dotyczy pory nocnej?
Naruszenia czasu pracy w porze nocnej to zupełnie inna kategoria naruszeń. Nie wynikają one bezpośrednio z czasu jazdy i odpoczynku, lecz z ogólnych zasad dotyczących czasu pracy kierowcy. Z tego powodu przy opisywaniu takich naruszeń nie należy powoływać się na artykuł 12. Właściwą podstawą prawną jest w tym przypadku ustawa o czasie pracy kierowców.
Czas pracy w porze nocnej – kluczowe zasady
Zgodnie z przepisami, jeżeli kierowca wykonuje jakiekolwiek czynności w porze nocnej, jego dzienny czas pracy nie może przekroczyć 10 godzin. Ograniczenie to obejmuje nie tylko samo prowadzenie pojazdu, ale także inne obowiązki zawodowe, takie jak załadunek, rozładunek, przygotowanie pojazdu czy wypełnianie dokumentacji.
Planowanie pracy kierowcy – dlaczego warto zostawić margines?
Dla uniknięcia naruszeń w porze nocnej zaleca się, by w dniach obejmujących pracę nocną kierowca jechał maksymalnie 9 godzin. Dzięki temu ewentualne nieprzewidziane sytuacje (np. korki) nie doprowadzą od razu do przekroczenia limitu i naruszenia.
Naruszenia poważne i bardzo poważne
Przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy w porze nocnej do 1 godziny jest klasyfikowane jako poważne naruszenie (PN). Przekroczenie powyżej 1 godziny uznawane jest już za bardzo poważne naruszenie (BPN). Choć kary za te naruszenia nie są zbyt wysokie, to regularne ich powtarzanie może prowadzić do poważnych konsekwencji podczas kontroli lub ewentualnych postępowań po wypadkach.
Przekroczenie 10-godzinnego czasu pracy kierowcy w porze nocnej – jak opisywać?
CENA: 397 zł brutto
Pora nocna w transporcie to częsty problem w rozliczeniach kierowców. Jak prawidłowo dokumentować przekroczenia 10-godzinnego czasu pracy, aby uniknąć błędów i sankcji? Oglądając to nagranie z webinaru dowiesz się, jak zapisywać pory nocne, kto kontroluje ich przestrzeganie i jakie wyjątki mogą mieć zastosowanie. Omówimy również sposoby opisywania naruszeń oraz przeanalizujemy, czy warto zmieniać aktywności na tachografie. Praktyczny warsztat w 4Trans pozwoli Ci przećwiczyć wszystko na realnych przykładach i wdrożyć zdobytą wiedzę od razu w Twojej firmie.
Co liczy się do czasu pracy w porze nocnej?
Do czasu pracy wlicza się:
- prowadzenie pojazdu,
- załadunek,
- rozładunek,
- inne obowiązki zawodowe związane z transportem.
Nie wlicza się natomiast dyżuru, czyli okresu oczekiwania, w którym kierowca nie wykonuje aktywnie pracy. To istotna różnica, którą warto uświadomić kierowcom podczas szkoleń.
Edukacja kierowców to klucz do sukcesu
Kierowcy powinni być świadomi, jakie czynności i w jaki sposób rejestrować w tachografie. Często popełnianym błędem jest ustawianie „młoteczków” (innej pracy) w każdej sytuacji, nawet podczas biernego oczekiwania. Taka praktyka prowadzi do sztucznego wydłużania czasu pracy, co zwiększa ryzyko naruszeń. W czasie oczekiwania, np. na załadunek wykonywany przez pracowników magazynu, kierowca może i powinien ustawić dyżur.
Dlaczego to takie ważne?
Naruszenia czasu pracy w porze nocnej są często bagatelizowane. Tymczasem ich konsekwencje mogą wykraczać daleko poza mandaty. W przypadku wypadku, zwłaszcza ze skutkiem śmiertelnym, historia regularnych naruszeń może stać się argumentem obciążającym kierowcę w postępowaniu sądowym. To ważny powód, by przykładać dużą wagę do poprawnego planowania i ewidencjonowania pracy nocnej.
Podsumowanie
- Naruszenia czasu pracy w porze nocnej opisujemy w oparciu o ustawę o czasie pracy kierowców, a nie artykuł 12 rozporządzenia 561/2006.
- Kluczowe jest poprawne planowanie tras, tak aby unikać przekraczania limitu 10 godzin pracy w porze nocnej.
- Prawidłowe rozróżnianie czynności – praca, dyżur, odpoczynek – pozwala uniknąć niepotrzebnych naruszeń.
- Edukacja kierowców i świadomość przepisów to najlepsza inwestycja w bezpieczeństwo i spokój podczas kontroli.
Właściwe podejście do tematu pory nocnej to nie tylko unikanie mandatów, ale przede wszystkim element budowania kultury bezpieczeństwa w firmie transportowej. Przestrzeganie przepisów, rzetelne planowanie i uczciwa ewidencja pracy kierowców to standard, który warto wdrażać od zaraz.
Dodaj komentarz