E-toll – co jest lepsze? Aplikacja, OBU czy ZSL?

W początkowej fazie obowiązek korzystania z nowego systemu poboru opłat e-TOLL został nałożony na wszystkie pojazdy oraz zespoły pojazdów powyżej 3,5 tony, autobusy i autokary z liczbą miejsc siedzących powyżej 9, niezależnie od ich DCM. System e-TOLL to początek zmian, które sprawią, że z dróg znikną bramki, co znacznie przyspieszy przejazd przez wybrane odcinki.

Jak zintegrować się z systemem e-TOLL?

1. Aplikacja e-TOLL PL

Aplikację e-TOLL PL można pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play lub App Store. Jest obsługiwana przez system Android (min. 6.0, zalecany 11+) oraz IOS (13+).

Aplikacja mobilna jest darmowym narzędziem służącym do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po płatnych odcinkach dróg krajowych w nowym systemie e-TOLL. 

Z aplikacji będą mogli skorzystać i uiścić opłatę za przejazd autostradą również użytkownicy pojazdów lekkich poruszający się po odcinkach autostrady A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica. 

Aplikacja e-TOLL PL jest wygodną alternatywą dla urządzeń pokładowych (OBU), a także Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych (ZSL).

Aplikacja umożliwia:

Instalacja aplikacji na urządzeniu mobilnym

Aplikacja jest udostępniona w sklepach Google Play oraz AppStore do bezpłatnego pobrania. Po zakończeniu instalacji generowany jest identyfikator biznesowy urządzenia, który użytkownik podaje w Internetowym Koncie Klienta (IKK). Po skutecznej rejestracji w IKK i dodaniu identyfikatora biznesowego w aplikacji mobilnej e-TOLL PL będzie ona widoczna jako urządzenie OBE (On-Board-Equipment), gotowe do przypisania do pojazdu. Po wskazaniu, w którym pojeździe aplikacja będzie używana, użytkownik może rozpocząć przejazd drogami płatnymi.

 

Darmowa aplikacja e-TOLL PL to udogodnienia dla użytkowników:

  • 9 wersji językowych
  • zabezpieczenie dostępu poprzez indywidualny PIN
  • możliwość przeglądania historii przejazdów zrealizowanych w okresie trzech ostatnich miesięcy
  • możliwość przeglądania powiadomień i komunikatów otrzymanych w ciągu ostatniego tygodnia
  • możliwość wyciszenia komunikatów dźwiękowych

Jakie są wady aplikacji?

  • musi być smartfon, który kierowca musi umieć obsługiwać
  • to kierowca decyduje, czy włączy aplikację
  • może szybciej zużywać baterię w smartfonie
  • aplikacja musi być uruchomiona razem z trybem GPS i internetem w smartfonie
  • ewentualne koszty i zużywanie danych

2. OBU, czyli On Board Unit

OBU to zewnętrzny nadajnik, który po podłączeniu do zapalniczki w samochodzie lub pod klemy akumulatora nadaje sygnał GPS. Po nabyciu OBU trzeba zapoznać się z instrukcją i zainstalować urządzenie samodzielnie, co może być zarówno wadą jak i zaletą. Niezbędne jest także zarejestrowanie się w systemie e-TOLL i przypisanie urządzenia pokładowego do wybranego pojazdu. Instalacja OBU powinna odbywać się zgodnie z załączoną do niego instrukcją producenta. 

Można samodzielnie przenosić urządzenia między pojazdami, ale koniecznie dokonując zmian w IKK, czyli Internetowym Koncie Klienta. 

Urządzenia OBU dopuszczone do użytku (czyli te, które uzyskały pozytywny wynik w testach dla systemu e-TOLL) są dostępne wyłącznie w sieci dystrybucji Ministerstwa Finansów lub operatora OBU.

Docelowo jako OBU będzie też można wybrać usługę EETS (Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej). 

Dzięki usłudze EETS użytkownikom dróg wystarczy jedno urządzenie, za pomocą którego będą mogli uiszczać opłaty za przejazd po drogach objętych elektronicznym poborem opłat na terenie całej Unii Europejskiej.

  • Jedna umowa
  • Jedno urządzenie pokładowe, tzw. OBU
  • Jedno konto użytkownika

Wysokość opłaty elektronicznej pobieranej w systemie e-TOLL przez Szefa KAS i wszystkich dostawców usługi EETS jest taka sama. Obsługa użytkowników systemu e-TOLL leży po stronie Dostawcy EETS, z którym użytkownik zawarł umowę.

UWAGA! Obecnie na terenie obszaru poboru opłat zarządzanym przez Szefa KAS żaden Dostawca EETS nie świadczy jeszcze usługi EETS. Aktualnie trwa procedura akredytacyjna pierwszych Dostawców EETS. Informacje o akredytowanych Dostawcach EETS umieszczane zostaną na stronie internetowej KAS w zakładce dotyczącej EETS.

 

3. ZSL, czyli Zewnętrzny System Lokalizacji

  • jest to najpewniejsze rozwiązanie dla większości profesjonalnych firm transportowych
  • jednocześnie ma funkcje pełnej telematyki i sprawdzone przy SENT

W przypadku urządzeń ZSL należy skontaktować się ze swoim operatorem ZSL, celem uruchomienia dodatkowej usługi e-TOLL oraz jeśli to konieczne, wymiany urządzenia. 

W przypadku nowych użytkowników chcących korzystać z usług operatora ZSL należy skontaktować się z jednym z operatorów wskazanych na stronie Ministerstwa Finansów, którzy uzyskali pozytywny wynik w testach dopuszczających do systemu e- TOLL, podobnie jak ich urządzenia, co potwierdza zgodność z wymaganiami systemu e-TOLL. Operator taki zainstaluje w pojeździe urządzenie ZSL oraz aktywuje usługę e-TOLL.

Pamiętaj, aby przypisać w internetowym koncie klienta (IKK) dane urządzenie ZSL dla pojazdu, w którym jest ono zainstalowane. Pełna lista operatorów i urządzeń i jest dostępna na https://etoll.gov.pl/ciezarowe/system-e-toll/urządzenia/zsl/.

<h5></h5><div ><script type="text/javascript" src="https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=zjZW2&webforms_id=26272303&v=0"></script></div>

Zobacz film na YouTube

<h5></h5><div ><script type="text/javascript" src="https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=zjZW2&webforms_id=27157603&v=0"></script></div>

Kup nagranie z webinaru – e-TOLL bez tajemnic 

Dodaj komentarz