Kogo obowiązuje e-TOLL? Jakie są stawki? Od kiedy obowiązuje?

Do tej pory wjazd na płatne odcinki dróg i autostrad zarządzanych przez GDDKiA pojazdami ciężarowymi rozliczany był za pomocą odbiornika ViaTOLL. System viaTOLL oparty był na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Składał się z urządzenia pokładowego viaBOX oraz anten rozmieszczonych przy płatnych drogach. Od 1 października krajowy system viaTOLL  został zastąpiony nowym, opartym o technologię GPS systemem e-TOLL.

Czym jest system e-toll?

System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w celu realizacji poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach dróg w Polsce, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

System oparty jest o technologię wyznaczania pozycji samochodu przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramownic, więc w przyszłości bardzo łatwo będzie można dołączyć kolejne płatne odcinki dróg.

Dla kogo jest e-toll?

Jeśli poruszasz się:

  • pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony
  • autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej z liczbą miejsc powyżej 9

Przepisy nie dotyczą ciągników rolniczych

Przykłady pojazdów do 12 ton

  • Samochód osobowy z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony
  • Mikrobus z liczbą miejsc siedzących poniżej 9 z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony
  • Ciągnik siodłowy z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony
  • Ciągnik siodłowy bez naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony
  • Samochód dostawczy powyżej 3,5 tony

Przykłady pojazdów powyżej 12 ton

  • Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton
  • Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton z przyczepą z dyszlem
  • Ciągnik siodłowy z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton

Przykłady autobusów:

  • Autokar / autobus z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą) niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej
  • Autokar / autobus z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą) z przyczepą niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej

Jakie są stawki opłat za każdy km?

Stawka opłaty elektronicznej dla pojazdu ciężarowego zależy od dopuszczalnej masy pojazdu lub łącznej dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów (np. pojazd z przyczepą) oraz klasy emisji spalin pojazdu.

Kalkulator, który to policzy znajdziesz na stronie internetowej www.etoll.gov.pl

Na dwóch odcinkach autostrad, czyli A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica system dotyczy też samochodów nieprzekraczających 3,5 tony. 

Do 30 listopada 2021 r. opłatę za przejazd można jeszcze wnosić także w systemie manualnym na podstawie biletu autostradowego. Stawki opłat dla motocykli i pojazdów poniżej 3,5 tony znajdziesz na stronie https://etoll.gov.pl/lekkie/płatności/stawki/

 

Jak przekazywać dane do systemu e-toll?

Każdy użytkownik pojazdu może wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazania danych lokalizacyjnych do systemu i można zrobić to na 3 sposoby

  • za pomocą darmowej aplikacji e-Toll instalowanej na urządzeniu mobilnym, 
  • lokalizatorów fabrycznie zamontowanych w pojazdach (tzw. ZSL, czyli z polskiego Zewnętrzny System Lokalizacji) 
  • lub urządzeń pokładowych (OBU czyli z kolei z angielskiego On Board Unit).

 

Dostęp do urządzeń przekazujących dane lokalizacyjne oparty jest o otwarty model dystrybucji i sprzedaży urządzeń pokładowych (OBU) oraz Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych (ZSL), przy możliwie szerokim wyborze form prawnych, Oznacza to, że OBU i ZSL można nabyć na zasadach wolnorynkowych.

  • Komentarze

Dodaj komentarz