E-TOLL. Jak dostosować pojazdy do nowego systemu poboru opłat?

W czerwcu 2021 roku na państwowych odcinkach dróg płatnych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, uruchomiony został system poboru opłat e-TOLL. Obowiązek jego stosowania objął zmotoryzowanych, kierujących pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusami niezależnie od ich masy. 30 września, poprzedni system viaTOLL zostanie całkowicie wygaszony. Czytaj dalej i dowiedz się, jak dostosować swoją flotę do nowych wymagań.

Kogo dotyczą zmiany w systemie poboru opłat?

Nowy system płatności jest obowiązkowy dla pojazdów lub zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ale poniżej 12 ton i obejmuje:

– samochody osobowe z przyczepą,

– mikrobusy do 9 miejsc z przyczepą

– ciągniki siodłowe z naczepą i bez naczepy

– samochody dostawcze.

Dotyczy także pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton, takich jak:

– samochody ciężarowe,

– samochody ciężarowe z przyczepą,

– ciągniki siodłowe z naczepą.

Do korzystania z e-TOLL są także zobowiązani kierowcy autobusów lub autokarów z liczbą miejsc powyżej dziewięciu, niezależnie od masy pojazdu.

Czym jest system e-TOLL?

System e-TOLL to nowe rozwiązanie, którego zadaniem jest realizowanie poboru opłat za przejazd po płatnych odcinkach dróg krajowych. Opiera się na pozycjonowaniu pojazdu za pomocą technologii satelitarnej i wirtualnych bramownic. Zmotoryzowani mogą wybrać dogodny dla siebie sposób przekazywania informacji o swoim położeniu. Do wyboru mają kilka możliwości:

– darmową aplikację, którą wystarczy zainstalować na dowolnym urządzeniu mobilnym,

– lokalizator fabrycznie montowany w pojeździe (ZSL),

– urządzenie pokładowe (OBU).

OBU (Urządzenie pokładowe)

OBU umożliwia naliczanie należnej opłaty za przejazd płatnymi drogami, zarządzanymi przez GDDKiA. Wymaga zarejestrowania się w systemie i przypisania urządzenia pokładowego do wybranego pojazdu. Za pośrednictwem transmisji danych przesyła dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL, określając tym samym wysokość należności.

ZSL (Zewnętrzne Systemy Lokalizacyjne)

Urządzenie ZSL pozwala na uruchomienie usługi e-TOLL. Podobnie jak OBU wymaga rejestracji w systemie i przypisania do konkretnego pojazdu, w którym jest zainstalowane.

Lista dostawców OBU i ZSL

Na stronie Ministerstwa Finansów znajdziesz pełną listę operatorów urządzeń OBU i ZSL, które zostały dopuszczone do użytku.

Odlicz urządzenie od podatku

Od 29 czerwca bieżącego roku możesz dostać ulgę na zakup urządzeń OBU i ZSL. Odliczysz od dochodu zarówno koszty nabycia, jak i ich utrzymania. Maksymalna wysokość ulgi to 500 zł netto na każdy pojazd, pod warunkiem, że do końca 2021 roku wykonasz przejazd i zapłacisz za niego elektronicznie.

Jak przebiega rejestracja w systemie e-TOLL?

Nowy system opłat ma być znacznym ułatwieniem dla kierowców. Nie wymaga podpisywania umowy, jak to miało miejsce w przypadku starego rozwiązania. Wystarczy, że zarejestrujesz się w systemie przez internet. W tym celu skorzystaj z profilu zaufanego, uwierzytelnienia poprzez bankowość elektroniczną lub użyj danych podatkowych z ubiegłego roku. Pamiętaj o uzupełnieniu danych pojazdu, którym zamierzasz się poruszać po płatnych drogach. Część parametrów uzupełni się automatycznie po podaniu numeru VIN. Jeśli masz już aplikację i sparowane z pojazdem urządzenie pozycjonujące, możesz rozpocząć jazdę.

Jak pobierana jest płatność w systemie e-TOLL?

Do wyboru masz dwie możliwości. Możesz opłacić wszystkie naliczone kwoty po upływie określonego czasu rozliczeniowego albo zdecydować się na formę przedpłaty. Wystarczy, że po rejestracji powiążesz z kontem kartę płatniczą i ustalisz próg minimalnej kwoty doładowania. Jeśli zostanie przekroczona, system automatycznie doładuje kolejną sumę z karty płatniczej, kredytowej albo flotowej. Dzięki temu na koncie e-TOLL zawsze będzie wystarczająca ilość środków, która pokryje opłaty za przejazdy. Unikniesz tym samym problemów, a także kar za niewniesienie opłaty. Jeśli do jednego konta masz przypisane kilka pojazdów, możesz je rozliczyć razem lub, w razie potrzeby, osobno.

Wady nowego systemu e-TOLL

Z założenia system e-TOLL zastępujący dotychczasowy viaTOLL ma być ułatwieniem dla zmotoryzowanych. Nie jest jednak wolny od wad. Rozpoczynając jazdę płatnym odcinkiem drogi krajowe i korzystasz z aplikacji, to musisz pamiętać o uruchomieniu systemu, a także o wyłączeniu go w momencie zakończenia jazdy. Jeśli zapomnisz wyłączyć aplikację po zjechaniu z płatnego odcinka, system będzie dalej przekazywał informację o podróży, ale przestanie naliczać opłaty.

Dane GPS pobierane są co 5 sekund i wysyłane co minutę. Jeśli praca systemu zostanie przerwana na ponad 15 minut, bo rozładuje się telefon lub zaniknie sygnał GPS, będziesz zobowiązany do opuszczenia płatnej drogi najbliższym zjazdem. W innym przypadku grozi Ci kara o wysokości 1500 zł dla pojazdów ciężarowych lub 500 zł dla lekkich pojazdów.

Jakie zmiany czekają wszystkich zmotoryzowanych na autostradach?

W grudniu 2021 roku znikną bramki manualnego poboru opłat na płatnych odcinkach dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Zmiany dotyczą odcinków Wrocław-Sośnica, a także Konin-Stryków. Od tego czasu wszyscy kierowcy, także aut osobowych i motocykli, będą zobowiązani do korzystania z nowego systemu płatności e-TOLL.

Poprawność przekazywanych danych będą również monitorować kamery z możliwością odczytu numerów rejestracyjnych. Kierowcy, którzy nie wniosą należnej opłaty, otrzymają karę pocztą lub zostaną zatrzymani przez patrol.

Będzie także możliwość zakupu jednorazowego biletu na przejazd płatnym odcinkiem autostrady. Pozwoli to uniknąć rejestrowania konta, przekazywania danych o pojeździe i instalowania dodatkowego urządzenia

Zobacz film na YouTube

Kup nagranie z webinaru – Rozliczanie nadgodzin kierowców na przykładzie programu 4Trans

  • Komentarze

Dodaj komentarz