
Inteligentne tachografy to nowa generacja obowiązkowych pokładowych rejestratorów cyfrowych, która ma na celu egzekwowanie przepisów UE dotyczących czasu jazdy i odpoczynku kierowców zawodowych. Właśnie zostały opracowane przepisy techniczne dotyczące tachografów inteligentnych 2-giej generacji.
W 2020 roku inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego stwierdzili ponad 54 tys. przypadków naruszeń związanych z nieprzestrzeganiem przepisów w zakresie czasu pracy kierowców oraz stosowania tachografów. Tachografy inteligentne przede wszystkim mają wspierać inspektorów przy kontroli czasu jazdy i odpoczynku kierowców oraz spełniać wymogi wprowadzone przez Pakiet Mobilności. Dla przewoźników najważniejszy jest fakt, że będą musieli dość szybko wymienić tachografy, których obecnie używają.
Zmiany techniczne, które zostały wprowadzone do nowych tachografów, wynikają głównie z Pakietu Mobilności. Kluczowe jest tutaj ułatwienie kontroli czasu pracy kierowców, kabotażu oraz nowych obowiązków związanych m. in. z powrotem ciężarówki do bazy.
Najważniejsze zmiany w tachografach 2-generacji:
Przepisy techniczne są już opracowane i oficjalnie opublikowane, dlatego znane są już daty, od których trzeba będzie instalować nowe urządzenia w samochodach ciężarowych i w autobusach.
Przepisy europejskie nie nakazują wymiany tachografów, które będą używane wyłącznie w ruchy krajowym.
Pierwotnie obecnie znane tachografy inteligentne pierwszej generacji miały mieć możliwość aktualizacji, aczkolwiek przez zmiany w zabezpieczeniu sygnału lokalizacji konieczna będzie wymiana podzespołów, a więc całego tachografu.
Należy zwrócić uwagę, że w najgorszej sytuacji będą przedsiębiorcy wykonujący międzynarodowy transport, którzy przed 21 sierpnia 2023 zakupią nowy pojazd z tachografem inteligentnym pierwszej generacji, gdyż po dwóch latach będą musieli w tym pojeździe wymienić tachograf.
Dodaj komentarz