Inteligentny tachograf drugiej generacji – obowiązek, który muszą już niebawem spełnić wszyscy właściciele flot? 

Wszystko, co nowe nas nieco niepokoi. Tak też jest z tachografami, których cykliczność zmian jeszcze nas w pełni nie oswoiła z koniecznością ich wprowadzania. Niemniej zmiany są potrzebne m.in. dla podniesienia bezpieczeństwa, jakości i skuteczności kontroli. Z czym wiąże się wymiana tachografów? 

Wymiana tachografów od strony prawnej

Od 21 sierpnia minionego roku zgodnie z obowiązującymi przepisami UE wszystkie nowo-zarejestrowane pojazdy do przewozu osób (9 osób i więcej) i rzeczy (powyżej 3,5 tony) muszą być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji. Jeśli w swojej flocie mamy samochody, które jeszcze wyposażone są w tacho analogowe oraz cyfrowe (G1), a są one wykorzystywane w transporcie międzynarodowym, to do końca 2024 r. urządzenia te muszą zostać wymienione na tachografy inteligentne (G2) w pierwszej lub drugiej wersji. Wprowadzenie na rynek tych urządzeń będzie również obowiązkowe od sierpnia 2025 r. we wszystkich pojazdach (powyżej 3,5 t lub przewożących powyżej 9 osób) w transporcie międzynarodowym – już niezależnie od daty rejestracji samochodu czy wersji tachografu, którą dotychczas pojazd miał zamontowaną. Taka zmiana urządzenia rejestrującego czas pracy kierowców ma odbywać się na koszt przewoźnika. 

Co nowego w nowych tachografach? 

Dlaczego to takie ważne? Nowe tachografy idą z duchem czasu – odpowiadają na wiele bolączek, wyzwań, z którymi mierzyliśmy się na drogach dotychczas – zarówno jako kierowcy, przewoźnicy, ale też kontrolerzy. 

Wśród jednej z najbardziej wyczekiwanych funkcji jest oczywiście automatyczne oznaczanie przekraczania granic. Dotychczas wpisy te były dokonywane ręcznie przez kierowców, którzy często musieli się specjalnie zatrzymać na granicy, by zarejestrować ręcznie przekroczenie granicy państwa. Nowe tachografy przejmują ten obowiązek, co ma uprecyzyjnić rozliczenie płac kierowców. Co więcej, G2V2 w menu urządzenia wprowadza możliwość rejestrowania w pamięci tacho i karty kierowcy załadunku, rozładunku, co także może uprościć pracę kierowcy.

Bardzo istotnym argumentem przemawiającym na korzyść inteligentnych tachografów drugiej generacji jest autoryzacja sygnału GNSS poprzez OSNMA GALILEO, która zabezpiecza sygnał lokalizacji – zachowuje ciągłość śledzenia trasy pojazdu oraz możliwość prowadzenia zdalnych kontroli przez inspektorów. Inspekcje transportu na terenie całej Unii są w stanie bez zatrzymywania pojazdu odczytać 19 parametrów wskazujących na ewentualne manipulacje. Oznacza to, że nowe tachografy zwiększą zasięg i możliwości kontroli, a także przyczynią się do większej ich efektywności. Co więcej, wszystko to odbędzie się bez straty czasu dla uczciwych kierowców. A to, co najważniejsze w tej kwestii – to oczywiście zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na drogach.

Inteligentne tachografy drugiej generacji to również urządzenia, w których został wbudowany interfejs Bluetooth. Umożliwia on komunikację z innymi urządzeniami i aplikacjami wspierającymi pracę kierowców. Taka funkcja zwiększy wygodę dodawania m.in. wpisów manualnych. Ważnym aspektem w przypadku tych urządzeń jest także rozbudowa pamięci tacho i karty kierowcy, co umożliwi kontrole za nawet ostatnie 56 dni. 

W walce z manipulacjami i o bezpieczeństwo 

Zatem wyraźnie widać, że inteligentne tachografy drugiej generacji to przede wszystkim szereg ułatwień i usprawnień, które dla przewoźników uczciwie i rzetelnie wypełniających przepisy, nie stanowi żadnej przeszkody. Przeciwnikami tych urządzeń są głównie ci przedsiębiorcy, którym zdarza się celowo naginać zasady. 

Celem, który przyświecał ustawodawcy przy wprowadzaniu inteligentnych tachografów drugiej generacji, było maksymalne ograniczanie ryzyka manipulacji, których dopuszczają się kierowcy i eliminacji przemęczonych kierowców, którzy stwarzają realne zagrożenie na drogach. Ustawodawca, wprowadzając obowiązek nowych urządzeń, wskazuje na konieczność wykorzystania nowych technologii i możliwości ułatwiania i usprawniania wielu czynności po stronie kierowców.  

Które samochody nie muszą mieć nowego tacho?

Warto szczególnie zwrócić uwagę, że obowiązek posiadania inteligentnych tachografów drugiej generacji nie dotyczy wszystkich pojazdów powyżej 3,5 t lub przewożących powyżej 9 osób. Obowiązek instalacji G2V2 dotyczy wyłącznie samochodów w transporcie międzynarodowym. Oznacza to, że jeśli mamy w swojej flocie pojazdy, które nie przekraczają polskich granic, to wciąż mogą one posługiwać się starszymi wersjami tacho. 

Natomiast warto wiedzieć, że od 1 lipca 2026 r. czekać nas będą kolejne duże zmiany – z tachografami w tle. Otóż będą one obowiązały w busach, które są wykorzystywane w międzynarodowym przewozie rzeczy w celach zarobkowych. Przepisy te dotyczą pojazdów o DMC od 2,5 t. Wówczas również takie same przepisy dotyczące czasu jazdy i odpoczynków będą obowiązywały kierowców ciężarówek i kierowców lżejszych pojazdów – busów. 

Ciemna strona nowych przepisów

Zdecydowanie największym mankamentem konieczności wymiany tachografów na inteligentne drugiej generacji jest ich cena. Wymiana urządzenia w jednym samochodzie może sięgać nawet ok. 5 tys. zł. A konieczne jest też uwzględnienie czasu, który należy poświęcić na taką wymianę – jest to wyłącznie z użytkowania pojazdu nawet na kilka godzin. 

Niemniej – jest to koszt, który przewoźnicy muszą ponieść na rzecz bezpieczeństwa i uczciwości w transporcie, o które warto zawalczyć. Jestem pewien, że nowe tachografy, które już w wielu ciężarówkach można spotkać na europejskich drogach, przyczynią się do usprawnienia pracy kierowców, minimalizowania liczby popełnianych błędów, które przy wpisach manualnych są nieuniknione, a nade wszystko podniosą poziom bezpieczeństwa. 

Jak prowadzić ewidencję czasu pracy kierowców w 2024 roku i jak skonfigurować program 4Trans

CENA: 397 zł brutto

Kup nagranie z webinaru, w którym krok po kroku omawiamy, w jaki sposób prowadzić ewidencję czasu pracy kierowców w 2024 roku. Skupimy się także na poprawnej konfiguracji programu 4Trans.

Jako bonusy otrzymasz:

  • przykład zapisu dotyczącego sanitariatów w regulaminie lub zarządzeniu
  • przykładowe pliki z ustawieniami 4Trans gotowe do zaimportowania do Twojego programu

Z nagrania nauczysz się:

    1. Jak czytać ewidencję czasu pracy kierowców?
    2. Co musisz przeanalizować w kilku konkretnych krokach zanim przeliczysz ewidencję czasu pracy
    3. Jak prawidłowo ustawić program 4Trans

Data: 28.06.2024

Zapisz się do naszego newslettera

Zobacz film na YouTube powiązane z tematem:

Dodaj komentarz