e-TOLL nowy system poboru opłat został uruchomiony – sprawdź co musisz wiedzieć

System e-TOLL to nowy System Poboru Opłaty Elektronicznej, który zastępuje obowiązujący dotychczas viaTOLL. Nowy system uruchomiony został w czerwcu. Przewidziano okres przejściowy, w którym działać będą oba systemy.

System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Służy do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Sieć odcinków dróg płatnych w nowym systemie pozostaje bez zmian.

System e-TOLL umożliwia:

  • bieżący wgląd w wydatki i zarządzanie swoim kontem
  • kompleksową obsługę online bez konieczności wizyty w Miejscach Obsługi Klienta
  • zebranie wszystkich danych, dokumentów i usług w jednym miejscu

Kogo dotyczy e-TOLL?

Nowy system Poboru Opłaty Eletronicznej e-Toll dotyczy kierujących:

  • pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony
  • autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej z liczbą miejsc powyżej 9

W jaki sposób można przekazywać dane lokalizacyjne do systemu?

Udostępnione są trzy formy przekazywania danych lokalizacyjnych do systemu:

  • przez aplikację e-TOLL PL – bezpłatnie do pobrania w Google Play lub AppStore. Aplikacja mobilna umożliwia wniesienie opłaty za przejazd drogami płatnymi, doładowanie i monitorowanie konta oraz realizację obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO.
  • Przez urządzenie pokładowe OBU (On Board Unit), które można zakupić u operatorów.
  • Przez Zewnętrzny System Lokalizacji (ZSL), którym jest m.in system GBox dostępny w naszej ofercie. Sprawdź!

Która forma przekazywania danych jest najlepsza?

Nie można powiedzieć, że któraś konkretna forma jest najlepsza. Każda ma swoje plusy i minusy. Ogromną korzyścią dla właścicieli firm jest to, że można samemu zdecydować, które rozwiązanie będzie odpowiednie dla danej formy prowadzonej działalności.

  • Aplikacja – jeżeli prowadzisz firmę transportową z niewielką flotą lub jeśli Twoi kierowcy często zmieniają pojazdy, aplikacja będzie dobrym rozwiązaniem. Jej minusem jest to, że smartfon potrafi być zawodny. W momencie rozładowania baterii czy braku zasięgu nie zostaną wysłane dane lokalizacyjne, co grozi nałożeniem kary finansowej.
  • Urządzenie OBU – podobnie jak aplikacja najlepiej sprawdzi się w firmach transportowych z niewielką flotą. W przypadku wybrania tej formy przekazywania danych warto samo urządzenie przypisać do konkretnego pojazdu (nie do kierowcy). Minusem urządzenia pokładowego OBU jest to, że należy każdorazowo zweryfikować, czy zostało włączone. Brak wysyłania danych może skutkować nałożeniem kar finansowych
  • Zewnętrzny System Lokalizacji to rozwiązanie dla średnich i dużych firm transportowych. System sam, automatycznie, wysyła dane o położeniu bez konieczności ingerencji kierowcy. Warto podkreślić, że wspomniany wcześniej system GBox, to nie tylko Zewnętrzny System Lokalizacji. To rozwiązanie, które umożliwia również:

    – śledzenie bieżącej pozycji pojazdu,
    – komunikację kierowcą wraz z potwierdzaniem dostarczenia wiadomości oraz powiadomieniem SMS o przesłanej przez kierowcę wiadomości
    – delegowanie zleceń spedycyjnych bezpośrednio do kierowcy będącego w trasie wraz z możliwością automatycznej weryfikacji postępów realizacji zlecenia
    – skanowanie i przesyłanie dokumentów przez kierowcę wprost do Panelu GBOX Online
    – bieżąca analiza czasu pracy kierowcy na podstawie danych z karty kierowcy i tachografu
    – informowanie kierowcy o pozostałym do dyspozycji czasie pracy lub konieczności odpoczynku
    – wykorzystanie nawigacji dedykowanej dla samochodów ciężarowych, uwzględniającej przy wytyczaniu trasy obowiązujące ograniczenia dla przewozów ładunkowych, tj.: tonażu, wysokości, długości, szerokości czy ADR.
    – pełne raportowanie zgromadzonych danych.

e-TOLL – jak zarejestrować się w systemie?

Krok pierwszy – Załóż Internetowe Konto Klienta (IKK)

  • online na stronie etoll.gov.pl lub przez e-Urząd Skarbowy
  • osobiście w Miejscach Obsługi Klienta
  • za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych oferujących usługi e-TOLL

Krok drugi – Wybierz sposób przekazywania danych:

  • aplikację e-TOLL PL na urządzenia mobilne
  • urządzenie pokładowe OBU
  • Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL) – jeśli posiadasz system GBox – Skontaktuj się z nami!

Aby monitorować stan konta, należy powiązać urządzenie ZSL z aplikacją mobilną lub skorzystać z Internetowego Konta Klienta (IKK)

Krok trzeci – Określ sposób płatności za przejazd:

  • Konto rozliczeniowe w trybie przedpłaty doładowujesz saldo, z którego są pobierane środki za przejechane odcinki dróg płatnych
  • Konto rozliczeniowe w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem ustanawiasz zabezpieczenie na swoim koncie w postaci wpłaty pieniężnej, gwarancji lub poręczenia. Do czasu jego potwierdzenia możesz korzystać z e-TOLL w trybie przedpłaty.

Jak przejść z viaTOLL na e-TOLL?

Przed wyrejestrowaniem z viaTOLL urżytkownik powinien:

  • dokonać zwrotu OBU, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie
  • zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL
  • rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie.

Jak wyrejestrować się z viaTOLL w obecnym okresie przejściowym?

Jeżeli NIE POSIADASZ konta e-TOLL możesz dokonać wyrejestrowania viaTOLL na 3 różne sposoby:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz
  • wysyłając podpisany w/w formularz na adres info@viatoll.pl
  • wysyłając podpisany w/w formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań

Jeżeli POSIADASZ konto e-TOLL możesz dokonać wyrejestrowania viaTOLL na 5 różnych sposobów:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz
  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
  • wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl
  • wysyłając podpisany formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań
  • składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu.

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiły Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta, którego zadaniem jest wsparcie użytkowników w procesie rejestracji w systemie e-TOLL. Z pomocy konsultantów można korzystać wybierając jeden z numerów: 800 101 101 oraz  +48 22 521 10 10. Ponadto użytkownicy mogą korzystać z adresu mailowego kontakt@etoll.gov.pl.

Źródło: www.viatoll.pl

Zobacz film na YouTube

Kup nagranie z webinaru – Rozliczanie delegacji kierowców na przykładzie programu 4Trans

  • Komentarze

Dodaj komentarz